[scheikunde] 5 moeilijke vraagjes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 35

[scheikunde] 5 moeilijke vraagjes

Hallo, we hebben voor het examen een hele reeks voorbeelden gekregen,

deze voorbeelden krijg ik niet uitgewerkt...

het zou heel handig zijn moest iemand dat wel kunnen

1)A) Naar wat moet je kijken als je het smeltpunt bepaald.

2) gegeven: Een magnesium (1,5 g) reageert met waterstofchloride( 6M, 200ml), de calorimeterconstante is 776 J/°C, specifieke warmte van water 4,18 J/°C mol. De begintemperatuur=25°C en eindtemperatuur= 42,9 °C

bereken de enthalpieverandering

3) natriumiodide reageert met chloorgas om NaCl en iodaationen te vormen. Geef de halfreacties en de essentiële vergelijking als deze reactie gebeurd in basisch midden

4) oef op redoxreacties. met nernstvergelijking

zilveren staaf in zilvernitraat (0,05 M) en koperen staaf in kopernitraat (1M)

A) bereken de celpotentiaal

B) bereken de celpotentiaal als er bij de zilveroplossing een overmaat natriumbromide wordt toegevoegd tot de concentratie van de bromide-ionen 1 M bedraagt.

5) oef op osmotische druk. Zeewater (10 l) wordt met een druk van 100 atm door een semi-permeabel membraam geperst. dit membraam laat enkel het water door, de zout ionen worden dus tegengehouden. het zeezout bevat MgCl2 (0,068 M) en NaCl (0,47 M) bereken het aantal liter zuiver water dat er verkregen wordt. De temperatuur is 298 K.

groetjess

DrQuico: Niet dubbelposten! Ik heb het antwoord uit de andere posting bij deze gevoegd en de andere verwijderd.

Berichten: 704

Re: [scheikunde] 5 moeilijke vraagjes

bij vraag 2:

reactie-enthalpie van 1,5 gram Mg bereken je met:

Q = (C * delta T) + (c * m * delta T)water

deze moet je vervolgens omrekenen naar de enthalpieverandering per mol Mg

bij vraag 3:

gebruik H2O en OH(-) om de halfreacties op te stellen. Je weet hoeveel elektronen er worden overgedragen ( je weet immers al wat er wordt gevormd) zodat je lading gelijk kunt maken en H2O toe kunt voegen voor de H en O-balans.

bij vraag 4:

wet van Nernst.

Berichten: 35

Re: [scheikunde] 5 moeilijke vraagjes

kan je die halfreacties ook even posten en wat er dan gebeurt want ik denk toch dat ik iets fout doe...

Als je het specifiek doet dan weet 'k dat ik zeker de juiste oplossing heb...

tx al in ieder geval

Berichten: 592

Re: [scheikunde] 5 moeilijke vraagjes

Ik ben ook beetje moe van het studeren (in de zon) dus ik ga maar een 'beetje' helpen 8-)

A)

Hier zou ik denken aan het moleculair gewicht om te beginnen. Kijk maar naar een reeks alkanen. Hoe groter je molecule hoe meer vanderwaalskrachten...

B) Hier kan je toch de formule van vrije energie toepassen? Je weet hoeveel warmte er geproduceert wordt...

C) Is dit geen gewone redoxreactie? met als "moeilijkheid" dat je hydroxylionen in je medium hebt in plaats van protonen welke je normaal gebruikt.

D) Wat lukt hier niet? Heb je de formule voor het berekenen van de celpotentiaal niet?

E) Hier moet je kijken hoever je, je water kan concentreren om de druk van 100 atm te compenseren.

Berichten: 17

Re: [scheikunde] 5 moeilijke vraagjes

vraag 5

uw druk is ∏=M.R.T als ge al u gegevens in vult krijgt dus M=0.04036 Afbeelding

ma van wa is da nu de molariteit?? van alle zoutionen ?? en hoe kunt ge dan hieruit de hoeveelheid water vinden??? 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] 5 moeilijke vraagjes

Het enige wat er ontbreekt is wat de dichtheid van dat zeewater is Afbeelding

Berichten: 17

Re: [scheikunde] 5 moeilijke vraagjes

De dichtheid van water is 1,024

Berichten: 35

Re: [scheikunde] 5 moeilijke vraagjes

Kan iemand die vragen niet oplossen ofzo...

'kvindt het zo nogal moeilijk

TX!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] 5 moeilijke vraagjes

Jij moet ervan leren, wij kennen het al 8-)

Berichten: 17

Re: [scheikunde] 5 moeilijke vraagjes

ma kvroeg mij af van wat die molariteit nu was?? 8-)

want ge hebt verschillende stoffen in het zeewater zitten Afbeelding

want de bedoeling is toch om de concentratie van water in de 10l zeewater te zoekne , of niet??

Berichten: 17

Re: [scheikunde] 5 moeilijke vraagjes

nvm heb het al gevonden :)

wel nog even een vraag bij die 2de oefening, kan het zijn dat daar de massa van wter ontbreekt ??? of moet ge die aan de hand v/h aantal Mg en waterstofchloride berekenen?? 8-)

Berichten: 35

Re: [scheikunde] 5 moeilijke vraagjes

da zou kunne, geen idee..

Krijgt gij 3 en 4 opgelost?

zo ja, leg is uit.. 8-)

Berichten: 17

Re: [scheikunde] 5 moeilijke vraagjes

toevallig groep t student? 8-)

euhm vraag 3

daar moet ge gewoon eerst u 2 half reacties opschrijven en dan zoals op de slides van het HC op lossen

vraag 4

Bij A moet ge feitelijk alleen uw formule van nernst invullen en dan vind ge het potentiaal

en bij B weet ik zelf ook niet, uw Ag gaat reageren met bromide waardoor uw concentratie af neemt , ma hoeveel dat die gaan reageren dan weet ik zelf ook niet ,

iemand enig idee??

Berichten: 35

Re: [scheikunde] 5 moeilijke vraagjes

'kga probere 8-)

Berichten: 35

Re: [scheikunde] 5 moeilijke vraagjes

idd gij ook zeker 8-)

hier en daar wa informere hé

veel geluk ;-)

en iedereen bedankt die aan de oplossingen heeft meegeholpen !!!

Reageer