[scheikunde] Oplosbaarheidsproduct

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

[scheikunde] Oplosbaarheidsproduct

eerst hoi, ik ben nieuw! leuk, nu we dat achter de rug hebben... :)

*sorry was vergeten erbij te zeggen dat dit uit mijn cursus analytische chemie komt, en dat ik hier woensdag examen van heb..*

De opgave is als volgt:

Oplosbaarheidsproduct zilverchromaat

Bereken de oplosbaarheid in mol/l en g/l van Ag2CrO4 in zuiver water bij 25°C.

Gegeven: Ks van Ag2CrO4= 1,9 * 10^-12 (maal tien tot de min twaalfde macht dus)

voor de rest geen info in dit hoofdstukje, behalve de schrijfwijze van het oplosbaarheidsproduct:

Ks = [Ag+]2 * [CrO4 2-] = 1,9 * 10^-12 (25°C)

hoe los ik dit nu op? heb hier al heel wat hoofdbrekens over gehad... 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Oplosbaarheidsproduct

Welkom op het chemieforum!

Het helpt wanneer je er de eenheden bij zet. Voor het oplosbaarheidsproduct van zilverchromaat is dit:

[Ag+]2 * [CrO42-] = 1.9*10-12 mol3/l3

Hiernaast weet je dat: 2 [Ag+] = [CrO42-] omdat er per chromaat-ion er 2 zilverionen in oplossing zijn (stoichiometrie)

2 vergelijkingen met 2 onbekenden kun je oplossen. Met het molgewicht kun je de concentratie in mol/l omrekenen in g/l.

Re: [scheikunde] Oplosbaarheidsproduct

Ja, eigenlijk twee onbekenden, maar je kunt volstaan met 1. Neem aan dat in 1 L oplossing x mol Ag2CrO4 oplost. Dan geldt [Ag+] = 2x M en [CrO42-] = x M. Volgens mij was DrQuico hier even iets te snel...

OK, invullen in de evenwichtsvoorwaarde en oplossen 8-) maar:

(2x)2 * x = 1.9*10-12

Succes.

Berichten: 18

Re: [scheikunde] Oplosbaarheidsproduct

bedankt voor de reacties! ik zal het eens uitproberen en zien of het lukt... wiskunde is niet mijn sterkste kant 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Oplosbaarheidsproduct

hanzin schreef: Ja, eigenlijk twee onbekenden, maar je kunt volstaan met 1. Neem aan dat in 1 L oplossing x mol Ag2CrO4 oplost. Dan geldt [Ag+] = 2x M en [CrO42-] = x M. Volgens mij was DrQuico hier even iets te snel...

OK, invullen in de evenwichtsvoorwaarde en oplossen 8-) maar:

(2x)2 * x = 1.9*10-12

Succes.
Dit is echt precies hetzelfde als wat ik opschreef. Ik ga nergens te snel.

Ook hierbij maak jij gebruik van 2 vergelijkingen en 2 onbekenden hoor. Door beide concentraties uit te drukken in x introduceer je de tweede vergelijking die je nodig hebt voor de oplossing.

Re: [scheikunde] Oplosbaarheidsproduct

Brockske: Sla dit berichtje maar over...

DrQuico: Auw, ging ik op iets staan? Je schreef 2 [Ag+] = [CrO42-] en dat lijkt me moeilijk te begrijpen voor Brockske. Ik snap het zelf ook niet goed.

Ach, en als ik schrijf "Ja, eigenlijk 2 onbekenden" dan bedoel ik dus dat het inderdaad 2 vergelijkingen met 2 onbekenden zijn. Mag je best nog een keer herhalen, maar het lijkt of je het over het hoofd had gezien...

Han.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Oplosbaarheidsproduct

[edit] bericht verwijdert omdat het niks bijdraagt aan de discussie.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Oplosbaarheidsproduct

DrQuico schreef: Bij het oplossen van zilverchromaat volgt direct uit de stoichiometrie van de oplosvergelijking de vergelijking 2 [Ag+] = [CrO42-]:

Ag2CrO4 <-> 2 Ag+ + CrO42-
Mis ik iets? Als A2B oplost is [A] = 2x, toch niet 2 [A] = ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Oplosbaarheidsproduct

DrQuico: Auw, ging ik op iets staan? Je schreef 2 [Ag+] = [CrO42-] en dat lijkt me moeilijk te begrijpen voor Brockske. Ik snap het zelf ook niet goed.
Als mijn reactie bot overkwam was dit niet de bedoeling.
Mis ik iets? Als A2B oplost is [A] = 2x, toch niet 2 [A] = ?


Het was een typfout ik bedoelde [Ag+] = 2 [CrO42-]

Re: [scheikunde] Oplosbaarheidsproduct

Verrek, ik zie ineens dat DrQuico hier moderator is. Daar schrik ik toch even van. Is meteen mijn laatste reactie, ik ga me nu uitschrijven.

Reageer