[Scheikunde] zuur/base reacties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

[Scheikunde] zuur/base reacties

oke ik heb morgen een pw scheikunde dus een snelle reactie is gewenst :roll:

ik snap niet wanneer je een oplossing als (aq) opschrijft, of als +H2O

bijv: salpeterzuur schrijf je op als:

HNO3 + H2O --> NO3- (aq) + H3O+ (aq)

maar bijv waterstoffluoride (HF)

schrijf je opgelost zo op:

HF --> H+ (aq) + F- (aq)

waaroM?? wat is hier de regel?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] zuur/base reacties

Tussen de HF uit je tweede vergelijking en de HNO3 uit je eerste heb je geen verschil. In de tweede vergelijking ben je gewoon je H2O vergeten te noteren volgens mij.

Overigens, moet je aan HF en HNO3 geen fase-aanduidingen als (s), (g) of (l) toevoegen?

Ik bedoel, je begint met een zekere stof, vast, vloeibaar of gasvormig, voegt hieraan water toe ( + H2O), en de zaak gaat in oplossing, waardoor je aan de ontstane ionen de toevoeging (aq) geeft.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Scheikunde] zuur/base reacties

Bedoel je dat ban de HNO3 de NO3(-) als geheel blijft bestaan terwijl er van HF alleen H+ en F- overblijft?

Kijk in binas, tabel 45 en daar zie je de afspraken. De ionen die daar staan mag je aanhouden.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [Scheikunde] zuur/base reacties

(aq) gebruik je om aan te geven dat het een deeltje is dat in oplossing in water is.

H2O gebruik je als het water zelf deelneemt aan de reactie, dus als het water zelf wordt omgezet.

In je voorbeeld reageert het water met het zuurdeeltje tot een H3O- ion. Je hebt na de reactie een waterdeeltje minder.

Bij HF geldt hetzelfde overigens. Bij NaF niet, want als regel geef je de hydratatie van een natrium ion niet aan.

Dus NaF -> Na+ (aq) + F- (aq)
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] zuur/base reacties

JanMeut schreef:
als regel geef je de hydratatie van een natrium ion niet aan.
weer wat geleerd. Van welke ionen overigens nog meer niet?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [Scheikunde] zuur/base reacties

heey bedankt allemaal!!! vandaag pw gehad... mmm ik weet niet hoe ik 'm gemaakt heb :S

Berichten: 34

Re: [Scheikunde] zuur/base reacties

nou...

NO3 is een redelijk sterk zuur en zal daarom met H2O reageren en H30+ vormen en daarom zal de reactie ook alleen maar naar links verlopen

HNO3 + H2O --> NO3- (aq) + H3O+ (aq) klopt

Maar HF is een zwak zuur en zal dus niet helemaal kunnen reageren maar een evenwicht vormen

HF(aq) + H2O --><--H30+(aq) +F-(aq)

--><-- (evenwichtsreactie)

Binas is je vriend

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Scheikunde] zuur/base reacties

Ik leef een beetje onder de indruk dat HF het sterkste zuur is wat er is, mijn binas ligt nu niet onder hand bereik, maar volgens mij was er iets heel naars aan HF.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 34

Re: [Scheikunde] zuur/base reacties

HF heeft een PH van 4 niet het sterkste zuur zou ik zeggen... Voor diegene die een echt sterk zuur zoeken valt Koningszuur aan raden omdat het door alles heen brandt :roll:

De bereidingswijze zal ik hier niet melden :P

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Scheikunde] zuur/base reacties

Bron Wikipedia:
In the body, hydrofluoric acid reacts with the ubiquitous ions of calcium and magnesium and so can disable tissues and organs whose proper function depends on these metal ions. Exposure to hydrofluoric acid may not be initially painful, and symptoms may not occur until several hours later, when the acid begins to react with calcium in the bones. Under most circumstances, hydrofluoric acid exposure results in severe or even lethal damage to the heart, liver, kidneys, and nerves.

This is because it does not dissociate completely in water due to the relatively high strength of hydrogen-fluorine bonds. Hydrofluoric acid is notoriously known to react with glass (SiO2):


Ok dat was het dus. Het is niet een enorm sterk zuur, het is wel het enige zuur wat door glas heen reageert en vervolgens al je botten en vlees aantast. Daarom ging er bij mij een alarm belletje af toen je zo nonchalant deed over het gevaar. Het heeft misschien een vergelijkbare ph als Mierenzuur, echter het is een STUK gevaarlijker. Ik geloof dat Koningswater meer moeite heeft met glas dan HF.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: [Scheikunde] zuur/base reacties

De bijzonder kleine ionstraal van het fluorideion is er de oorzaak van dat de fluoriden geheel andere eigenschappen hebben dan de overige halogeniden

chloride, bromide en jodide. Daardoor is waterstoffluoride in water nauwelijks gedissocieerd. Er is zelfs sprake van associatie van F- met ongedissocieerd HF tot (HF2)- ionen. Daarom noemen we HF, opgelost in water, een zwakzuur. Je kunt het zien als een electrostatische aantrekking tussen twee heel kleine ionen.

Die kleine ionstraal zorgt er ook voor dat het F- ion ( of liever: het HF2- ion)

de zuurstof uit verbindingen met Si, Al en bijv. Ti kan verdringen. Dankzij de hoge positieve ladingen van ionen als Si(4+), etc. En daardoor kun je met fluoriden glas etsen en lukt dat niet met chloriden.

Je kunt deze dingen alleen maar begrijpen en onthouden als ze in samenhang met elkaar worden gedoceerd en bestudeerd. Anders blijven het "weetjes"die je weer snel gaat vergeten. H. Zeilmaker

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] zuur/base reacties

Skyryder schreef:HF heeft een PH van 4 niet het sterkste zuur zou ik zeggen... Voor diegene die een echt sterk zuur zoeken valt Koningszuur aan raden omdat het door alles heen brandt   :roll:  

De bereidingswijze zal ik hier niet melden :P
Ik neem aan dat je koningswater bedoeld? Dit is echter niet het sterkste zuur. Onder sterk versta ik de laagste pH waarde die men zou kunnen halen. (ergens net onder de 0 oid)

koningszuur is toch echt iets anders
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 34

Re: [Scheikunde] zuur/base reacties

@Wouter

je hebt gelijk ik ken wel de forumels enzo de naam is minder belangrijk:P

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Scheikunde] zuur/base reacties

Skyryder schreef:@Wouter

je hebt gelijk ik ken wel de forumels enzo de naam is minder belangrijk:P
precies skeireiter dat vind ik ook. :P :roll: De naam is minder belangrijk
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Re: [Scheikunde] zuur/base reacties

ogjah, ligt eraan hoe je het bekijkt he

geen flames plz.. :roll:

Reageer