Fasescheiding bij HPLC analyse

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Fasescheiding bij HPLC analyse

Hallo,

heeft iemand een goede oplossing om een duidelijke fasescheiding te verkrijgen tussen een hexaan en een waterfase?

Het probleem is dat bijna de volledige hexaanfase troebel is. Het lukt om de troebelheid neer te slaan met NaCl maar daarmee is er teveel verlies van de te analyseren stoffen (aangezien deze in de hexaanfase zitten).

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Fasescheiding bij HPLC analyse

Is het per sé nodig om hexaan te gebruiken als oplosmiddel? (Over welk product hebben we het btw en waar zit dat product in?)

Berichten: 2

Re: Fasescheiding bij HPLC analyse

Het gaat om polyaromatische koolwaterstoffen in voedingswaren.

Ik heb wel gevonden dat men bij grondstalen een mengsel aceton/hexaan gebruikt, zou dit bij schelpdieren ook kunnen?

Berichten: 2.399

Re: Fasescheiding bij HPLC analyse

Is die troebeligheid niet gewoon water? Waarom zou je dan analiet verliezen als je het uitzout? Wat doe je met de HPLC, is dit niet gewoon een liquid/liquid extractie?

Berichten: 1.122

Re: Fasescheiding bij HPLC analyse

Het lukt om de troebelheid neer te slaan met NaCl maar daarmee is er teveel verlies van de te analyseren stoffen (aangezien deze in de hexaanfase zitten).
Ik zou idd eens goed kijken wat die troebelheid is. Vloeibaar of vast? Is het vloeibaar dan zal het vast water zijn zoals Napoleon1981 zegt. Is het vast, dan klinkt het erg raar wat je zegt. "Een troebelheid neerslaan". Als de stof al vast is dan valt er niks neer te slaan met NaCl, de stof is immers reeds vast/neergeslagen....

Berichten: 4

Re: Fasescheiding bij HPLC analyse

Is volgens mij gewoon een liquid-liquid methode. Buizen na extractie centrifugeren en dan waterlaag invriezen in een aceton/droogijs bad. Vervolgens orgaische laag indampen en heroplossen in een te injecteren vloeistof.

Berichten: 238

Re: Fasescheiding bij HPLC analyse

ethanol water toevoegen voor een heldere scheiding.

Reageer