Chemoluminiscentie met benzaldehyde?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3.145

Chemoluminiscentie met benzaldehyde?

Een tijdje geleden meende ik dat er hier iemand was die iets schreef over een hele fraaie chemoluminiscentie reactie met benzaldehyde. Ik kan dit echter niet terugvinden (alleen maar over luminol).

Ik ben sinds vandaag de gelukkige eigenaar van 250 ml benzaldehyde (kwaliteit "purum", en vrij van chloor) en wou daar dat luminiscentie experiment wel eens mee doen. Is er iemand die weet welke reagentia daar verder voor nodig zijn en hoe dat experiment moet worden uitgevoerd?

Trouwens, benzaldehyde ruikt heel erg naar bitterkoekjes. Best wel een lekker geurtje, alleen wat aan de sterke kant in zo'n pure vorm. Is dit echt de stof, die bitterkoekjes zijn geur en smaak geeft, of is het toeval dat dit de geur van bitterkoekjes heeft? Op de fles (van Fluka-Chemika) staat alleen een waarschuwing dat de stof schadelijk is, maar niet bijzonder giftig. In heel kleine hoeveelheden kan ik me dan voorstellen dat het voorkomt in natuurlijke producten.

Berichten: 2.035

Re: Chemoluminiscentie met benzaldehyde?

Het enige dat ik over de bitterkoekjes-geur kan vinden is: "een esprit gestookt van amandelen en andere nootsoorten".... er schijnt echter wel degelijk blauwzuur in te zitten! 8-)

Werd dat benzaldehyde niet gebruikt als een van de grondstoffen voor (uiteindelijk) Lophine?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Chemoluminiscentie met benzaldehyde?

Misschien bedoel je inderdaad zoals Herman al suggereert Lophine (trifenylimidazool). Benzaldehyde alleen zal geen chemoluminiscentie geven. Daar staat iets in deze topic over. Je hebt dan nog wel 1,2-difenylethaan-1,2-dion (benzil) voor nodig. Dit is wel te maken uit enkel benzaldehyde via 2-hydroxy-1,2-difenylethanon (benzoïne) mbv vitamine B1 (thiamine, een thiazoliumzout) gevolgd door oxidatie van de hydroxy-groep tot een keton.

Een mooie uitdaging lijkt me zo. 8-)

Berichten: 2.399

Re: Chemoluminiscentie met benzaldehyde?

Trouwens, benzaldehyde ruikt heel erg naar bitterkoekjes. Best wel een lekker geurtje, alleen wat aan de sterke kant in zo'n pure vorm. Is dit echt de stof, die bitterkoekjes zijn geur en smaak geeft, of is het toeval dat dit de geur van bitterkoekjes heeft? Op de fles (van Fluka-Chemika) staat alleen een waarschuwing dat de stof schadelijk is, maar niet bijzonder giftig. In heel kleine hoeveelheden kan ik me dan voorstellen dat het voorkomt in natuurlijke producten.
Ik heb er afgelopen jaar veel mee gewerkt. De geur die jij beschrijft heb ik ook waargenomen inderdaad. Of het in bitterkoekjes zit waag ik te betwijvelen.

Berichten: 162

Re: Chemoluminiscentie met benzaldehyde?

Sterker nog: veel kunstmatige amandelessences zijn puur gebaseerd op benzaldehyde opgelost in alcohol of glycerol. De cyanoglycosiden die in bittere amandelen zitten worden op die manier vermeden. Een druppeltje benzaldehyde is al meer dan genoeg voor een kilo koekjes.

Berichten: 114

Re: Chemoluminiscentie met benzaldehyde?

De geur is inderdaad die van amandelen en bitterkoekjes (zie ook Wiki)

Ik zag overigens een tijdjes terug een repotage op canvas over een gastronoom die experimenteert met eten aan de hand van chemische bevindingen, zo had hij onder andere een gerecht bedacht met verschillende groenten e.d. die je normaal nooit bij elkaar zou zoeken. Zijn reden: ze bevatten allemaal benzaldehyde 8-)

Reageer