Gebrek aan chemiewoordenschat .......!

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 29

Gebrek aan chemiewoordenschat .......!

De bereiding van para-nitro-aniline uit aniline.

Mn voegt salpeterzuur bij aniline (==> para-benzochinon.)

==>" Aangezien salpeterzuur een sterk oxiderend zuur is, wordt het aniline geoxideerd, eerder dan genitreerd"

Waarom is het salpeterzuur sterk oxiderend en waarom word het dan eerder geoxideerd en wat is dat oxideren in dit geval.

==> Wat zijn chinonen?

==> waarom wil men een bepaalde functie (anilinefunctie) beschermen wen op welke methode doet men dit als men het amine-functie wil omzetten tot een amide. (aniline ==>aceetanilide)

==> waarom is een aceetamide-functie ortho/para orienterend?

==> Wat is een electrofiele substitutie en waarom past men dit toe op aceetanilide als men van plan is om para-nitro-aniline te bereiden?

==> Vorming van para-nitro-aceetanilide

==> Waarom gaat men de amide-functie terug hydroliseren om van para-nitro-aceetanilide tot para-nitro aniline te komen en wat is hydroliseren?

Sorry dat ik zoveel vraag maar ik heb binnen een dikke week een gip verdediging voor een jury als eindwerk van de middelbare school.

Bedankt om dit tenminste al te lezen, Khennaî

DrQuico: Niet dubbelposten aub. De andere posting is verwijderd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Gebrek aan chemiewoordenschat .......!

Ik zal mijn best doen. 8-)
Waarom is het salpeterzuur sterk oxiderend en waarom word het dan eerder geoxideerd en wat is dat oxideren in dit geval.
Salpeterzuur is een oxiderend zuur. Afhankelijk van de omstandigheden vorm je NO of NO2 als reactieproduct. Je aniline zal worden geoxideerd tot nitrosobenzeen (nitroso is -N=O) en ten slotte tot nitrobenzeen.
==> Wat zijn chinonen?
Dit is para-benzochinon:

Afbeelding
==> waarom wil men een bepaalde functie (anilinefunctie) beschermen wen op welke methode doet men dit als men het amine-functie wil omzetten tot een amide. (aniline ==>aceetanilide)
Amides oxideer je veel minder gemakkelijk dan amines. Door het amine 'te acetyleren' voorkom je dus de oxidatie o.i.v. salpeterzuur. Je kunt dit doen met azijnzuuranhydride of acetylchloride.
==> waarom is een aceetamide-functie ortho/para orienterend?

==> Wat is een electrofiele substitutie en waarom past men dit toe op aceetanilide als men van plan is om para-nitro-aniline te bereiden?

==> Vorming van para-nitro-aceetanilide
Over electrofiele aromatische substitutie is veel op internet te vinden. Meestal beter uitgelegd dan ik zo in een paar regeltjes kan. Kijk maar eens op wikipedia of google maar eens op: electrophilic substitution. Daarmee moet je al een eind kunnen komen. Eventuele onduidelijkheden kunnen we nog wel toelichten.

==> Waarom gaat men de amide-functie terug hydroliseren om van para-nitro-aceetanilide tot para-nitro aniline te komen en wat is hydroliseren?
Hydrolyse is het splitsen van amides in het carbonzuur en het amine. Hiervoor heb je water nodig. Hydrolyse kan ook bij andere verbindingen zoals esters.

Je doet de hydrolyse van het amide (het verwijderen van de acetylgroep van het amine) simpelweg omdat je para-nitroaniline wilt verkrijgen. Na de nitrering heb je immers para-nitroaceetanilide. Een beschermgroep zet je ergens op om deze na een (aantal) reactiestap(pen) weer te verwijderen. Deze dient enkel om een bepaalde groep niet ongewenst te laten reageren.

Ik hoop dat je zo al wat op weg bent.

Berichten: 448

Re: Gebrek aan chemiewoordenschat .......!

Wat is het onderwerp van uw GIP?

Mijn GIP ging over biodegradeerbare kunststoffen.

Berichten: 29

Re: Gebrek aan chemiewoordenschat .......!

Het onderwerp van mijn gip is de bereiding van para-nitro-aniline uit aniline.

Reageer