Bepalingen op urine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12

Bepalingen op urine

Hallo

Bij het bepalen van parameters op urine (midstream en 24 uurs collecte)vind ik vaak terug dat tevens ook de verhouding ten opzichte van creatinine kan worden bepaald. Zoals bijvoorbeeld proteine/creatinine index.

Ik denk dat het misschien is om te kijken of de glomulaire activiteit nog in orde is, klopt dit?

Dan vond ik ook nog dat men zo wil nagaan of de 24 uurs collecte volledig is, maar hoe gebeurt dit dan?

En levert dit nog andere informatie op?

Alvast bedankt

Berichten: 59

Re: Bepalingen op urine

Creatinine is een afvalstof dat je nieren aanmaakt. Uit mijn ervaring met urineonderzoek (drugstesten) weet ik alleen dat creatinine wordt gemeten om de verhouding tussen cannabis en creatinine te bepalen. Door deze verhouding te vergelijken met de vorige gemeten verhouding kan men vaststellen of een drugspatient opnieuw heeft gebruikt. (dit gaat dus alleen op bij verslaafden die stelselmatig worden gecontroleerd).

Een tweede reden kan zijn om te controleren of het daadwerkelijk wel urine is. Sommige patienten presteren het om bijvoorbeeld appelsap in te leveren. Hier zit geen creatinine in. Zodra geen creatinine in het urinemonster wordt gevonden, betekend dit dat het dus geen urine is maar iets anders.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Bepalingen op urine

Ik controle nog wel eens mijn 24 uurs verzameling hoeveelheid met behulp van creatinine. Een normaal persoon produceerd tussen de 1 á 2 liter urine per 24 uur. Maar ik heb wel eens patïenten gehad die in 24 uur wel eens 4 tot 5 liter produceren. Dit zou natuurlijk ook een administratie fout kunnen zijn maar als je dan kijkt naar de uitslag van creatinine in een portie uitgerekend naar 24 uur is de verhouding van portie op verzameling. En heb je dus de zekerheid dat de hoeveelheden goed zijn. Zelf bepalen wij creatinine niet dat doet het Centraal Lab ik werk op een specieel lab. Wij bepalen de afvalstoffen zoals VMA, HIAA(controle hormonen uitstoot veroorzaakt door tumoren) of oxaalzuur.

meer informatie creatinine

ook op het forum!

MvG Ron

Berichten: 278

Re: Bepalingen op urine

Je hebt ook van die kant en klare stripjes die je in urine dompeld.

Op de pot staat dan een kleurcode die aangeeft of je het te onderzoeken stofje wel of niet hebt. Ik weet niet wat ze er allemaal mee kunnen controleren, maar lijkt me dat het alleen voor indicatie gebruikt wordt en niet dat de hoeveelheid in mg/l of iets dergelijks bepaald kunnen worden....

Berichten: 59

Re: Bepalingen op urine

Inderdaad. Die stripjes kijken alleen naar aantoonbaar of niet aantoonbaar.

(En de gemiddelde concentraties voor drugs zijn in ug/L en niet in mg/L. Maakt nogal verschil 8-) )

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Bepalingen op urine

Die strips werken op zich best goed. Als er echt iets mis is kun je het snel aantonen en vervolg onderzoek in zetten.

Je kunt er zelfs goed bloed in urine mee aantonen.

Vervolgens kun je met behulp van HPLC onderzoek het urine kwantificeren en kun je er een concentratie aan koppelen.

MvG Ron

Reageer