brekingsindex detector

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

brekingsindex detector

hey, kan er mij iemand het principe van een brekingsindex detector en een fotodiode array detector uitleggen? Ik vind wel resultaten weer op internet maar geen duidelijk principe,...

Alvast bedankt 8-)

Berichten: 59

Re: brekingsindex detector

Het principe is gebaseerd op het meten van elke verandering in de vloeistofsamenstelling.

Om een variatie in de brekingsindex te meten, wordt een lichtbundel door een dubbele meetcel gestuurd. Door de ene helft van de meetcel loopt een referentievloeistof:de onveranderde mobiele fase. Door de andere helft van de cel loopt het eluens. Steeds als de samenstelling van het eluens afwijkt van de mobiele fase, wordt het licht gebroken. Een fotocel meet de veranderde lichtsterkte.

Afbeelding

Een voordeel van deze detector is zijn algemene toepasbaarheid. De nadelen zijn: de geringe gevoeligheid en hij is niet geschikt voor gradiëntelutie, omdat de detector ook gevoelig is voor veranderingen in samenstelling van de mobiele fase.

Ik weet niet in hoeverre de info nog accuraat is; het boek waar ik het heb uigehaald stamt uit 1996.

Berichten: 8

Re: brekingsindex detector

hey, thanks het geeft me al een beter idee!

xxx

Berichten: 8

Re: brekingsindex detector

weet er iemand iets over het principe van een fotodiode array detector? 8-)

Berichten: 59

Re: brekingsindex detector

De diode array detector maakt gebruik van een deuteriumlamp die een breed UV-spectrum uitzendt. De lichtbundel passeert het monster en wordt vervolgens door een reflectietralie verdeeld over een reeks diode's. Elke diode krijgt een nauwe spectrale band. Nu kunnem absorpties bij verschillende golflengten worden gemeten en zullen veel meer componenten kwantitatief worden waargenomen.

Voordelen zijn:

*verschillende golflengten beschikbaar voor berekening van de concentratie;

*identificatie door vergelijking van spectra;

*contourplot mogelijk;

*verschillende componenten bij verschillende golflengten tegelijk meetbaar.

Wederom kan deze info verouderd zijn. Mijn excusses daarvoor.

Nog meer info nodig over andere detectoren? :) 8-)

Berichten: 8

Re: brekingsindex detector

kzou nog wel heel graag wat meer weten over een UV detector en een fluorescentie detector :)

Tis gewoon om de principes van de verschillende detectoren te weten.

Alvast dikke merci voor de nuttige info!! 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: brekingsindex detector

Site

Kijk hier maar eens.
What we do in life echoes in eternity

Reageer