Aceton

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 37

Aceton

Weet iemand een bereidingswijze voor aceton

Kusjes

xxx Bevtje 8-)

Berichten: 915

Re: Aceton

Wordt dat niet gemaakt in je lichaam bij verbranding van suikers? (Kan je ruiken als je zweet???)

Berichten: 173

Re: Aceton

Wordt door mensen aangemaakt met diabetes, die hebben een adem die naar aceton ruikt.

Het kan ook gemaakt worden uit natrium acetaat, als er interesse is kan ik de hele procedure wel posten

Berichten: 448

Re: Aceton

In een kolf 10 ml isopropanol + enkele kooksteentjes.

Neem een bekerglas en zet dit in een ijsbad of koel het af onder de waterkraan doe hierin 7g K2Cr2O7 + 30ml water + 6ml H2SO4, koel tijdens het toevoegen en ga na het toevoegen een tijdje door met koelen.

Voeg de het mengsel toe aan de isopropanol tijdens het koelen doe dit rustig (je kunt ook gebruik maken van een toevloeitrechter maar dat bespreek ik niet omdat dit iets is dat niet iedereen heeft).

Bevestig op de kolf een vigreuxkolom en daarop een thermometer en een liebigkoeler. Houd de temperatuur in de vigreux lager dan 85°C voor 7 minuten (ben niet zeker). Verwarm nog 15 minuten bij 90°C. Vang het destillaat op in een ijsbad.

Ik zou het eerste destillaat (eerste paar mililiter) weggieten. Dit kan nog isopropanol bevatten. Laat de temperatuur niet hoger dan 90°C worden anders komt er ook water over.

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Aceton

Volgens mij kun je het ook gewoon bij de bouwmarkt kopen, als het je niet specifiek om de synthese te doen is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Aceton

Wordt dat niet gemaakt in je lichaam bij verbranding van suikers? (Kan je ruiken als je zweet???)
Nee, niet bij de verbranding van suikers. Het heeft inderdaad te maken met suikerziekte: de hersenen kunnen slechts op 2 brandstoffen denken: glucose of aceton. Glucose kan je lichaam niet zelf maken. Als je een gebrek hebt aan glucose zal je lichaam daarom aceton gaan maken om de hersenen te voeden. En dat ruik je in de adem (zweet weet ik niet).

Berichten: 2.746

Re: Aceton

ik dacht dat het lichaam enkel op ATP werkt?

Re: Aceton

Aceton is het afvalproduct uit de vetverbranding

Alle bij de vetzuurafbraak gevormde actief azijnzuur (acetyl CoA) kan alleen voldoende snel in de citroenzuurcyclus verder worden afgebroken wanneer er voldoende oxaalacetaat (oxaalazijnzuur) aanwezig is. Bij vasten of bij diabetes (suikerziekte) wordt oxaalacetaat gebruikt voor de gluconeogenese. Er is dan onvoldoende oxaalacetaat beschikbaar om met acetyl CoA te reageren.

Onder deze omstandigheden vormen twee moleculen acetyl CoA één acetoacetyl CoA en worden daaruit de ketonstoffen gevormd: acetylacetaat (diaceet), D-3-hydroxybutyraat en aceton.

meer informatie over de vetverbranding zie onderstaande link

http://www.natuurlijkerwijs.com/vetzuurstofwisseling.htm

Berichten: 125

Re: Aceton

http://de.wikipedia.org/wiki/Chaim_Weizmann

Hij ontdekte een nieuwe procedure voor de bereiding van aceton, zie artikel.

Sjouke

Berichten: 448

Re: Aceton

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.


Sorry, iemand heeft een deze vraag een tijdje geleden op chemixtry ook gesteld en toen heb ik dit geantwoord, omdat nu hier iemand hetzelfde vroeg heb ik mijn reactie van op chemixtry gekopieerd en hier geplakt daarom heb ik geen subscript gebruikt.

Berichten: 37

Re: Aceton

Dank je. Nu weet ik er al meer over.

Reageer