[scheikunde] Bloedbuffer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] Bloedbuffer

De vraag is:

Eén van de bekendste buffersystemen is ons bloed. De bloedbuffer bestaat (grotendeels) uit HCO3- en H2CO3 (als CO2). Normaalgesproken is de verhouding HCO3- : H2CO3 = 1 : 20.

Bereken de pH van de bloedbuffer.

Ik heb al de bufferformule:

pH = pKz - log ([zuur]/[base])

In deze opgave is H2CO3 het zuur, en HCO3- de base.

De concentratieverhouding [zuur]/[base] = 20/1 = 20.

De pKz van H2CO3 is 6,35/

Als ik dit allemaal invul komt er dit te staan:

pH= 6,35 - log(20)

Hier komt echter 5 uit. De pH van bloed ligt rond de 7. Wat doe ik fout?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Bloedbuffer

Hoe kom je erbij dat de verhouding tussen zuur en base 20:1 is? Is dat gegeven?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Bloedbuffer

Normaalgesproken is de verhouding HCO3- : H2CO3 = 1 : 20.

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] Bloedbuffer

Ik denk dat het niet klopt omdat het evenwicht niet zo simpel is zoals gegeven. Evenals de verhoudingen (1:20). Die lijken onwaarschijnlijk in mijn ogen. (al zegt dat natuurlijk ook niet alles...)

Het evenwicht in het bloed (bron)

(1) CO2 + H2O < = > H2CO3 < = > H+ + HCO3 .

De pH van het bloed is direct afhankelijk van de verhouding CO2 en HCO3 volgens de volgende formule:

(2) pH = pK"a + log ( [HCO3] / (0.03 x pCO2)).
Hieruit volgt dat aangezien in de teller HCO3 is geplaatst stijging van de HCO3 concentratie leidt tot een stijging van de pH en dat een daling van de HCO3 concentratie leidt tot een daling van de pH. De pCO2 staat in de noemer derhalve leidt een stijging van de pCO2 tot een daling van de pH en een daling van de pCO2 tot een stijging van de pH  --> lees verder
Het lijkt mij, hier uit volgende, dat je dus ook met de concentratie CO2 door moet rekenen...

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Bloedbuffer

Betekend dit dat ik het antwoord in dit geval, bij deze vraag wel goed heb?

Maar dat de vraag dus niet geheel goed gesteld is.

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: [scheikunde] Bloedbuffer

De exacte verhouding weet ik niet maar ik weet wel dat koolzuuranhydrase een van de snelst en effectieve katalysatoren (enzymen) is die ons lichaam rijk is... Dus een bijzonde rgetal zal er allicht uit komen.

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Bloedbuffer

Op deze site (waar het hele bloedbuffer-systeem uitstekend staat uitgelegd!) leiden ze af dat:

pH = Pk - Log ([CO2]/[HCO3-])

Deze formule lijkt erg op die van Bas.... hij is bovendien afgeleid van dezelfde evenwichtsvergelijking!

Reageer