[scheikunde] titreren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] titreren

hoi allemaal.

ik zit met het volgende...

het lijkt wel of mijn hele klas niet weet wat ie moet doen. En dat intresseerd hun niet. want de rest snappen ze wel. Nou zo ben ik niet. als ik iets niet snap moet ik het gewoon weten. Ik heb een stomme leerling als leraar waarbij ik de uitleg dus compleet niet snap. Zo ben ik nieuw op deze site gekomen. Nou las ik dat het onderwero wat ik wil gaan aansijden al eens behandelt is. Toch is het nooit afgerond.. Helemaal niet op de manier zoals ik graag zou willen weten..

mijn dringende vraag:

ik heb 100 ml 0,01 M Hac-oplossing (zwakzuur)

ik ga dat titreren met 0,01 M NaOH-oplossing

nou wil dus de ph weten bij

5 ml toegvoegde NaOH

9 ml

9,9 ml

10,0 ml

zodat ik een curve kan maken...

Maar het gaat mij erom.. Hoe bereken ik de ph...

de ph bereken met een tritratie waarbij er een sterk zuur en sterk base aanwezig ia. Dat lukt me wel. Dan heft het elkaar gewoon op..

Maar de ph bij een zwak zuur... dan moet je de buffer formule gebruiken...

Zoals je merkt.. snap ik het al redelijk.. Alleen nou de berekening en toepassing van de bufferformule....Kz = [ H3[/SUB]O+] x (base: zuur)

alvast bedankt.. en ik hoop dat er mensen zijn die me kunnen helpen met de berekening Afbeelding :) 8-)

Berichten: 165

Re: [scheikunde] titreren

we zullen misschien eerst beginnen met de juiste formule te gebruiken om de pH te berekenen van een buffer:

pH = pKz - log([zuur]/[base])

(Die kan je voor de aardigheid ook afleiden uit de formule die jij hebt staan)

En moet je ook even nagaan welk zuur-base-systeem je hebt als je 5ml NaOH hebt toegevoegd. Hoeveel zuur en hoeveel base je op dat moment in je mengsel hebt zitten.

En dan is het gewoon invullen in de formule ...

Berichten: 2

Re: [scheikunde] titreren

oke...

ik begin het te begrijpen..

na 0,50 mmol te base te hebben toegevoegd.. dan heb je nog 1 mmol - 0,50 mmol = 0,50 mmol over

dus -1,7 x 10 ^-5 = H3O+ X 1 (want 0,5 : 0,5 = 1)

dus dan is de PH 4,77

maar wat nou als de hoeveelheid base gelijk is aan he hoeveelheid zuur... is de PH dan 7 en wat nou als de hoeveelheid base meer word ?

dank je wel voor het reageren alvast...

xxxx kusies 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] titreren

Als er geen zuur en base meer is maar alleen NaAc opgelost, dan is de pH neutraal: pH =7. Als er weer base wordt toegevoegd zal de pH lekker verder stijgen 8-)

Berichten: 165

Re: [scheikunde] titreren

de pH zal niet 7 zijn als er enkel NaAc in de oplossing aanwezig is...

NaAc is een zwakke base (geconjugeerde base van het zwakke zuur azijnzuur). Om de pH te bereken heb je hiervoor dus de pKb van NaAc nodig en die stop je dan in de pH-formule van een zwakke base.

Op het ogenblik dat je overmaat NaOH toevoegt, zal inderdaad de pH flink stijgen...

edit: oh ja, de pKb van NaAc is natuurlijk gelijk aan 14 - pKa van HAc Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] titreren

Ja ok je hebt een hoeveelheid NaOH nodig om dit buffersysteem te doorbreken, dus pH=7 zul je nooit precies halen.

Berichten: 165

Re: [scheikunde] titreren

Nee, ik bedoel hiermee dat een oplossing van enkel NaAc niet pH 7 heeft. Het Ac- is immers een H-acceptor en dus een base.

Dus niet alle oplossingen van zouten zijn pH neutraal. Enkel de zouten afgeleid van een sterk zuur en sterke base hebben een pH = 7 , bijv. NaCl (afgeleid van NaOH en HCl) , KNO3 (afgeleid van KOH en HNO3), ... omdat het overeenkomstig zuur (en/of base) zo een grote Ka of Kb hebben dat het geconjugeerde zuur of base een zeer lage Ka of Kb heeft (uitgesproken in formule-termen) of met andere woorden dat ze geen H-acceptor -of donor meer zijn.

Berichten: 72

Re: [scheikunde] titreren

Kortom,
  • zouten van een sterk zuur en sterke base: pH = 7
  • sterk zuur, zwakke base: pH < 7
  • en zwak zuur, sterke base; pH > 7

Reageer