ORD / CD

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 592

ORD / CD

Kan iemand beide technieken in even simpel uitleggen? Ik heb al even gezocht maar een echt begrijpbare tekst heb ik nog niet gevonden.

CD ofte circulair dichroïsme zou het verschillend opnemen zijn van links en recht (circulair) gepolariseerd licht door enantiomeren. Hoe zien ze dit links en rechts gepolariseerd licht dan? Links en rechts ten opzichte van ?

ORD: Optical rotary dispersion: de draaiing van gepolariseerd licht na het passeren van een bepaald enantiomeer

maar wat is dan het verschil tussen ord en gewone optische rotatie?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ORD / CD

Circulair gepolariseerd licht bestaat uit horizontaal en vertikaal gepolariseerd licht dat 90 graden uit fase ligt. Daardoor "draait de amplitude rond". Dit kan in een rechtse spiraal zijn, of in een linkse spiraal.

Als je gepolariseerd licht hebt worden in een vloeistof alle effecten van de verschillende oriëntaties en conformaties van moleculen uitgemiddeld. Er blijft dan alleen een netto draaiing van het polarisatievlak over als de oplossing niet zijn eigen spiegelbeeld is, oftewel de oplossing is optisch aktief.

Voor circulair gepolariseerd licht is dat iets anders: hoe het precies zit weet ik niet , maar omdat beide polarisatierichtingen door precies dezelfde moleculen in dezelfde configuratie heengaan kun je hier meer uithalen dan alleen de gemiddelde draaiing.

Berichten: 592

Re: ORD / CD

En denk je dat ORD hetzelfde is als optische rotatie?

Alvast bedankt voor de uitleg, nu snap ik dat circulair licht al ietsje beter.

Berichten: 2.035

Re: ORD / CD

Nee, ORD is golflengte-afhankelijk, terwijl "gewone" OR vaak bij 1 golflengte wordt gegeven.....

Veel info over CD en ORD -> klik! 8-)

Reageer