formulenamen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 8

formulenamen

heey

kan iemandmij vertellen wat de nederlandse namen zijn van Na2HPO4en C6H5O7Na3??? dat kan ik nergens vinden... :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: formulenamen

Na2HPO4 is natriumwaterstoffosfaat

C6H5O7Na3 kan een heleboel zijn. Je kunt immers met deze molecuulformule bijzonder veel struktuurforumules maken. Maar vermoedelijk bedoel je natriumcitraat.

Berichten: 165

Re: formulenamen

Na2HPO4 : Natriumwaterstoffosfaat

C6H5O7Na3: trinatrium citraat , trinatriumzout van citroenzuur ; trinatriumzout van 2-hydroxy-1,2,3-propaantricarbonzuur (maar dit is eigenlijk dezelfde stof, gewoon andere naam)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: formulenamen

Na2HPO4 is natriumwaterstoffosfaat
En als ik dan zeg dinatriumwaterstoffosfaat, wie heeft er dan gelijk of geeft een beter antwoord? :oops: (wel een serieuze vraag btw)

Berichten: 915

Re: formulenamen

Anders is het natriumdiwaterstoffosfaat? (NaH2PO4)

Re: formulenamen

Di-natrium mono-waterstoffosfaat voor het net

In onze prakrijk gebruiken we dinatriumwaterstoffosfaat naast natriumdiwaterstoffosfaat

typo

Berichten: 2.035

Re: formulenamen

Gerard schreef:Di-natrium mono-waterstoffosfaat voor het net
HCl = monowaterstofchloride? :oops:

Als alle valenties verder gevuld zijn, dus er is geen ambiguiteit meer mogelijk, laten we "mono" toch altijd weg?!?

Re: formulenamen

Als alle valenties verder gevuld zijn, dus er is geen ambiguiteit meer mogelijk, laten we "mono" toch altijd weg?!?


Zou kunnen, eigenlijk weet ik niet zeker of in de formele naamgeving mono- wel of niet weggelaten kan worden. :oops: Weet je waar dit ergens zou zijn op te zoeken?

In de praktijk doen we het in ieder geval wel.

Berichten: 2.035

Re: formulenamen

Ik heb hier al ergens een keer een link naar de IUPAC-naamgevingssite gegeven... moet te vinden zijn! :oops:

Voor Engelse naamgeving weet ik zeker dat de "mono", indien niet nodig om de structuur correct aan te duiden, weggelaten wordt..... het moet dan wel raar lopen wil dit in het Nederlands anders zijn!

Re: formulenamen

Carbon monoxide? :oops: Snap ik niet

Ik heb even gezocht maar de naamgeving staat in "The Red Book" en daarover beschik ik niet zo direct, voor de rest wat ik zie heb je blijkbaar gelijk want nergens (behalve boven) zie je mono- als voorvoegsel vermeld. Helaas de betrokken regels kon ik niet zo snel vinden op het internet.

Berichten: 2.035

Re: formulenamen

Carbon monoxide? :oops:   Snap ik niet
Omdat er ook zoiets als "Carbon dioxide" bestaat heb je hier de aanduiding "mono" wel degelijk nodig om aan te geven welke stof hier wordt bedoeld! 8-[

Ik zal ook even gaan zoeken naar de regelgeving op dit gebied.....

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: formulenamen

Regelgeving voor metaal niet metaalverbindingen is dat je geen telnamen toevoegd. Uitzonderingen maak je meestal bij het niet-metaal deel, in dit geval mono of di waterstof...
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: formulenamen

Wordt het dan niet monowaterstofmonochloride? :oops:

Overigens is in ons vakgebied (milieuchemie) onder chloorbenzenen alls monochloor- of polychloor- gesubstitueerde benzenen bedoeld.

Monochloorbenzeen heet dan ook monochloorbenzeen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: formulenamen

Het mag toch gewoon allemaal. Het draait er uiteindelijk enkel om dat de naam eenduidig de struktuur weergeeft. Dus gewoon doen wat je zelf gewend bent/handig vindt.

Al heeft volgens mij AndreB in zijn laatste posting volgens IUPAC-regeltjes gelijk.

Berichten: 2.035

Re: formulenamen

Al heeft volgens mij AndreB in zijn laatste posting volgens IUPAC-regeltjes gelijk.
Die waren we dus net aan het zoeken.... heb jij dus een linkje voor ons? :oops:

Reageer