[scheikunde] NaCl

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] NaCl

Ik moet een vakantietaak maken voor chemie maar ik vind het antwoord op één bepaalde vraag niet

geef drie manieren om NaCl (keukenzout) te maken, als je beschikt over:

Na(vast), NaOH-oplossing, Cl2 (gas), HCl oplossing.

Bedankt

flatcatjack

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] NaCl

Je kunt verschillende combinaties maken van de vier stoffen en beredeneren wat er gebeurt. Als NaCl het eindprodukt is, dan heb je een manier gevonden. 8-[

Bijv. wat gebeurt er als je Na in een NaOH-oplossing gooit (wel oppassen hoor.. :oops: zwaar beschermende kleding aan, lasbril op, ramen open kostbare glazen spulletjes opbergen, verzekeringen afsluiten, enz...).

Maar goed, krijg je van deze combinatie NaCl als eindprodukt?

Probeer zo alle combinaties uit.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] NaCl

Bedankt maar het probleem is dat het me niet lukt om die combinaties correct te maken. Het is dan ook het eerste jaar dat ik chemie volg.

flatcatjack

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [scheikunde] NaCl

Om NaCl te maken heb je natuurlijk Na+ nodig en Cl-.

Manier 1: ...... + ...... -> NaCl

Manier 2: ...... + ...... -> NaCl

Manier 3: ...... + ...... -> NaCl

Dan moet je ervoor zorgen dat in 1 van de stoffen en Na+ - ion zit en in de andere een Cl- -ion.

Ik geef er 1 cadeau als voorbeeld:

Manier 1: 2 Na(s) + 2 HCl (aq) -> 2 NaCl (aq) + H2(g)

Je ziet dat links van de pijl in 1 van de stoffen Na+ (Namelijk Na(s)) zit en in de andere Cl- (HCl).

Berichten: 7

Re: [scheikunde] NaCl

oke bedankt :oops:

flatcatjack

Berichten: 72

Re: [scheikunde] NaCl

Zeker van dat Na(s) en Na+ hetzelfde zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] NaCl

Tuurlijk niet, alleen vindt hier een redoxreactie plaats: de protonen van het zoutzuur oxideren het vaste natrium.

Berichten: 72

Re: [scheikunde] NaCl

Je ziet dat links van de pijl in 1 van de stoffen Na+ (Namelijk Na(s)) zit en in de andere Cl- (HCl).


Wou maar zeggen dat ik niet denk dat dit juist is.

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] NaCl

Klopt, de bewering van Chemaster is dan ook niet juist, er zijn reacties waarbij het Natrium direct wordt omgezet van een neutraal atoom naar een ionisch gebonden atoom (dus niet via een vrij, positief geladen ion)....

Of, en zo ja waar dat hier kan gebeuren is aan flatcatjack om uit te zoeken :oops:

Reageer