Lood in glas

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 127

Lood in glas

Glas bevat allerlei metalen (Na, Ca, Si, Ba). Er zijn verschillende soorten glas. Borosilicaat bevat B, en Loodglas bevat Pb Afbeelding . De vraag is de volgende:

Kan ik metalen, en in het bijzonder lood, terug winnen uit glas. En zo ja, hoe?

Ik kan me een electrolyse voorstellen maar zie enige technische problemen.

Is gesmolten glas electrisch geleidbaar?

Bij voorbaat dank,

Jdeketel

Berichten: 84

Re: Lood in glas

Of gesmolten glas elektrisch geleidbaar is weet ik niet.... Maar als ik denk aan elektrolyse van gesmolten glas zie ik eerder praktische bezwaren.

Door de hoge temperatuur (rond de 1500grd) moet je ook je elektrolyse apparaat dusdanig uitvoeren dat deze niet smelt. Je katode/anode moeten natuurlijk ook niet in je vloeibare glas wegsmelten.

Alleen al voor het smelten van het glasmoet je behoorlijk wat energie toevoegen. Nu weet ik het percentage lood in glas niet, maar om het op deze manier terug te winnen... In eerste instantie denk ik niet dat het handig is.

Luchtsplitser

Berichten: 26

Re: Lood in glas

Ik moet luchtsplitser gelijk geven. Dit zijn niet de ideale omstandigheden om een elektrolyse uit te voeren. Je rendement kan nooit opgewassen zijn tegen de kosten om een effectie elektrolyse uit te voeren. Misschien is er een manier om het glas op te lossen in een gepast solvent en zo het lood terug te winnen. Iemand?

Berichten: 2.035

Re: Lood in glas

Ook hier loop je tegen practische problemen op..... glas lost alleen op in buitengewoon reactieve (en dus gevaarlijke!) oplosmiddelen. Ook dan zal je electrolyse-apparatuur zwaar beschermd moeten worden.....

Vraagje uit nieuwsgierigheid: het kopen van lood is vele malen goedkoper dan het via moeilijke (electro)chemische reacties terug te winnen..... vanwaar dus jouw vraag? :oops:

Berichten: 127

Re: Lood in glas

Vraagje uit nieuwsgierigheid: het kopen van lood is vele malen goedkoper dan het via moeilijke (electro)chemische reacties terug te winnen..... vanwaar dus jouw vraag?  :oops:
Natuurlijk is nieuw lood veel goedkoper. Maar ik ben met name benieuwd naar de recyclings mogelijkheden. En bij de poduktie van loodglas (ca. 10% loodoxide) weet je al dat wanneer het kapot gaat je een hoeveelheid lood in het milieu brengt. En aangezien loodglas onder anderen in TV beeldbuizen wordt toegepast doen (deden) we hier allemaal aan mee. Benieuwd dus of het ook anders kan Afbeelding

Vergeet niet dat de huidige produktiemethode ook erg intensief is. Mijnbouw is erg kostbaar en ook nieuw lood wordt met electrolyse gemaakt. Als je dan meteriaal met 10% loodoxide hebt bespaar je kosten van de mijnbouw al ;)

Ik snap wel dat je zo reageert Herman. De laatste tijd wil bijna iedereen rare stofjes maken die heel goedkoop te halen zijn in de winkel. Maar ik ben toch meer toegepast bezig. 8-[

Jdeketel

Berichten: 2.035

Re: Lood in glas

Duidelijk, en ik juich het toe! :oops:

Berichten: 2.399

Re: Lood in glas

Ik meende wel eens gezien te hebben dat gesmolten glas geleidt, dus maar even gaan zoeken.

Resultaat

edit: Klik trouwens eens op het excel sheetje, loodoxide staat er ook bij. Kan je wat berekeningen etc uitvoeren. Zeer geinig.... :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Lood in glas

The Herminator schreef:Vraagje uit nieuwsgierigheid: het kopen van lood is vele malen goedkoper dan het via moeilijke (electro)chemische reacties terug te winnen..... vanwaar dus jouw vraag?  :oops:
Natuurlijk is nieuw lood veel goedkoper. Maar ik ben met name benieuwd naar de recyclings mogelijkheden. En bij de poduktie van loodglas (ca. 10% loodoxide) weet je al dat wanneer het kapot gaat je een hoeveelheid lood in het milieu brengt. En aangezien loodglas onder anderen in TV beeldbuizen wordt toegepast doen (deden) we hier allemaal aan mee. Benieuwd dus of het ook anders kan Afbeelding

Vergeet niet dat de huidige produktiemethode ook erg intensief is. Mijnbouw is erg kostbaar en ook nieuw lood wordt met electrolyse gemaakt. Als je dan meteriaal met 10% loodoxide hebt bespaar je kosten van de mijnbouw al ;)

Ik snap wel dat je zo reageert Herman. De laatste tijd wil bijna iedereen rare stofjes maken die heel goedkoop te halen zijn in de winkel. Maar ik ben toch meer toegepast bezig. 8-[

Jdeketel
Het is toch zo dat door het insluiten van zware metalen in glas je deze nagenoeg voorgoed hebt geïmmobiliseerd? Bij mijn weten is het insluiten in glas dè methode om de zware metalen juist uit het milieu weg te houden. Ook uit gebroken glas zullen deze metalen niet gaan 'lekken'. Omdat deze metalen zo vast zitten in het glas zal het herwinnen hiervan bijzonder moeilijk en daarmee duur zijn.

Natuurlijk is hergebruik van zware metalen aan te bevelen, maar dat kun je beter doen vóórdat ze in het glas worden gestopt.

Berichten: 448

Re: Lood in glas

Het is toch zo dat door het insluiten van zware metalen in glas je deze nagenoeg voorgoed hebt geïmmobiliseerd? Bij mijn weten is het insluiten in glas dè methode om de zware metalen juist uit het milieu weg te houden. Ook uit gebroken glas zullen deze metalen niet gaan 'lekken'.


Zwaar radioactief afval bijvoorbeeld kernbrandstof smelten ze ook samen met glas om lekkage te voorkomen.

Reageer