Minst giftige stof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 72

Minst giftige stof

Wat nu de "giftigste stof ter wereld" is wordt vaak genoeg gevraagd. Maar wat is nu de minst giftige stof op aarde, kortom: van welke stof mag je het meeste binnenkrijgen (als mens) voordat je eraan doodgaat? (of wordt dit net zo vaak gevraagd :oops: )

Berichten: 2.035

Re: Minst giftige stof

Je begrijpt denk ik zelf wel dat dit geen zinnige vraag is.... hoe "ongevaarlijk" een stof ook lijkt (water, inerte gassen), wie gaat testen bij welke waarde iemand er toch dood aan gaat?

Zelfs de "meest" giftige stof is onbekend, simpelweg omdat hij niet (op een wetenschappelijk verantwoorde manier) op mensen getest is/kan worden..... zo is er een batterij aan verbindingen waarvan men wel weet dat ze uiterst giftig zijn voor (proef)dieren, maar wie gaat ze op mensen testen? :oops:

Berichten: 3.145

Re: Minst giftige stof

Inderdaad, als iemand 10 liter water drink, dan gaat hij wel dood.

Ik denk, dat je bij giftigheid in ieder geval al rekening moet houden met verdringing van andere stoffen. De edelgassen (helium, neon, argon, krypton en xenon) zijn allemaal niet-giftig, ook stikstof is niet-giftig, maar je zult we wel aan dood gaan als er zoveel gas vrij komt dat daarmee de zuurstof uit de lucht wordt verdrongen. Daarom wordt bij het werken met deze gassen in grote hoeveelheden toch wel gewaarschuwd voor verstikkingsgevaar.

Zelf zou ik neigen naar minst giftig, stikstof en de edelgassen, vooropgesteld dat ze niet de zuurstof verdringen, maar gemengd worden met zuurstof, zodat je wel pakweg 20% volume zuurstof in de lucht houdt. Een mengsel van 80% volume He en 20% volume zuurstof (plus wat CO2) kun je voor langere tijd inademen zonder problemen, dus zo gezien zou je helium dus als absoluut niet-giftig kunnen beschouwen. Dit zal ook wel gelden voor de andere edelgassen (argon zit bijv. in ruime mate in de lucht en ademen we ons hele leven in). Alleen het edelgas radon past niet in dit rijtje. Radon is EXTREEM giftig, vanwege zijn radioactiviteit.

Berichten: 448

Re: Minst giftige stof

Je moet ook rekening houden met hoe je de stof binnenkrijgt.

Je kunt een stof binnenkrijgen door inademen, inslikken en absorptie door de huid. Bijvoorbeeld: H2O is bij inademen veel gevaarlijker dan bij inslikken.

Berichten: 2.035

Re: Minst giftige stof

Bijvoorbeeld: H2O is bij inademen veel gevaarlijker dan bij inslikken.
Nee hoor, levert alleen een gigantische hoestbui op! :oops:

Berichten: 448

Re: Minst giftige stof

Ook als je aan het verdrinken bent?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Minst giftige stof

Het lijkt mij verstandig eerst eens te definieren wat er onder de term stof wordt verstaan. `Element´ wordt niet bedoeld, want water is al aangedragen.

Als een stof ook een mengsel mag zijn (zijn er stoffen die alleen in combinatie giftig zijn?), dan kies ik voor lucht, een beetje in navolging van woelen. Ontegenzeglijk is dit de stof die men het langst zonder problemen tot zich kan nemen. Ik bedoel dan wel een beetje zuivere lucht natuurlijk.

Marjanne

Berichten: 2.035

Re: Minst giftige stof

Ook als je aan het verdrinken bent?
Yep, maar dan is de hoestbui wat heftiger :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Minst giftige stof

H2O is bij inademen veel gevaarlijker dan bij inslikken.
H2O(l) wel, maar H2O(g) niet zo erg. Dat heb ik eigenlijk graag een beetje in mijn lucht zitten.

Bij drinken is zuiver water inderdaad na 5 liter al redelijk giftig. Maar met een klein beetje suiker of zout erin wordt dat al veel minder. Bovendien is water geen cumulatief gif, ik drink al mijn hele leven van 14000 dagen elke dag een flinke hoeveelheid in technisch zuivere vorm.....

Als je "minst giftig" zou definiëren als "het eerst dodelijk bij ontberen" dan wint water wel, lijkt me.

Zie ook http://www.dhmo.org/

Berichten: 857

Re: Minst giftige stof

Zie ook http://www.dhmo.org/

Die website is echt geniaal :oops:
Should I be concerned about Dihydrogen Monoxide?

Yes, you should be concerned about DHMO!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Minst giftige stof

Als je "minst giftig" zou definiëren als "het eerst dodelijk bij ontberen" dan wint water wel, lijkt me.
Ik denk dat je zuurstof nog eerder gaat missen :oops: als je tenmiste doelt op het stoppen van vitale levensprocessen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: Minst giftige stof

Dat zei ik: de vraag is slecht gedefinieerd :oops:

Berichten: 72

Re: Minst giftige stof

Dan pas ik het een beetje aan; van welke stof (puur, ook voor gassen) kan je het meeste binnenkrijgen zonder (zeer) schadelijke effecten. Dus alle stof in een keer, niet verdeeld over langere tijd (al zou het natuurlijk wel zo handig zijn als de stof zich niet in het lichaam op gaat hopen :oops: ).

En sorry, maar vragen goed formuleren is nooit mijn sterkste kant geweest, dus ook deze "verbetering" zal nog wel aan alle kanten onderuit te halen zijn 8-[

Berichten: 2.035

Re: Minst giftige stof

Nog steeds slecht gedefinieerd..... 5 liter water kan je in ca. 2 minuten opdrinken, maar hoe moet je 5 liter van een gas (ter vergelijking van de giftigheid) in 1 keer binnenkrijgen? In iemand's longen persen? :oops:

Ik denk dat ik maar mijn eerste commentaar herhaal:
Je begrijpt denk ik zelf wel dat dit geen zinnige vraag is....

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Minst giftige stof

Vitamine C dan? Quote wiki: tientallen grammen per dag levert nog positieve resultaten bij virale infecties: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_C
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer