insectenplaag

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 25

insectenplaag

wij ebben onlangs een zwembad gezet ge zou denken wauw keitof maar de grote bummer is da wij nu DE trekpleister zijn geworden voor

-dazen

-wespen

-bijen

-hommels

-libellen

-muggen

vooral die dazen zijn stom die moeten en die zullen u steken!

ebbe jullie een of ander magisch middel om dit op te lossen

ik zou u enorm dankbaar zijn

ps ik weet da ze paarden met azijn in strijken om de dazen weg te houden maar dat ga ik dus NIET doen, gelijk je cola en honing gebruikt tegen de mieren enzo ...

Berichten: 162

Re: insectenplaag

Zeg, Vlamingen hebben een eer hoog te houden: dus let een beetje op je taalgebruik :oops: .

Berichten: 2.035

Re: insectenplaag

Dazen? :oops:

Hou er inderdaad rekening mee dat dit een Nederlands forum is, dat levert meer antwoorden op! 8-[

Berichten: 181

Re: insectenplaag

Dazen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Daas

Ik zou als oplossing het volgende voorstellen:-

Neem onze "Herminator" :oops: (zonnenbril draagt hij reeds) en zet hem naast jullie gloednieuwe pool, geef hem een vliegenmepper en een laptopje (met wireless LAN), want ... zo wordt ieder insect dag-en-nacht (-antwoord 00:22CET-) uit de lucht gemept -en- kan hij nog altijd dit forum met zijn mededelingen verrijken !!

Gegroet,

cipherIX

8-[ @ Herminator

Berichten: 3.145

Re: insectenplaag

Dazen (enkelvoud daas) is ook een bekend Nederlands woord.

Het zijn inderdaad uitermate irritante beesten. Ze zijn iets groter als een huisvlieg en hebben ook ongeveer de zelfde bouw, maar dan met groene ogen en een donkere vlek op de vleugels. Ze zijn nogal vasthoudend en als je er eentje bij je hebt, dan blijft hij maar proberen om je te steken. Doodslaan is de enige manier om er van af te komen, of een seconde of 10 helemaal onder water gaan, dan ben je ze ook kwijt (of beter: zijn ze jou kwijt).

Berichten: 25

Re: insectenplaag

Zeg, Vlamingen hebben een eer hoog te houden: dus let een beetje op je taalgebruik :oops: .
Ow sorry, dat was ik even vergeten... nuja, als er iemand nog raad weet?

altijd welkom, en de humor hier is wel best te smaken 8-[ ;)

Re: insectenplaag

Eigelijk geen echte raad. ;)

Oplossing 1: water dat het het ongedierte aantrekt verwijderen resultaat geen zwembad onacceptabel :oops:

Oplossing 2: mensen uit de buurt van het zwembad houden resultaat nutteloos zwembad onacceptabel ;)

Oplossing 3: een groot muskietennet optrekken acceptabel misschien, realiseerbaar? 8-[ ?

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: insectenplaag

Ik vond de volgende tekst over het het verjagen van dazen op deze website.
The use of repellents involves either topical application onto the body with chemical such as diethyltoluamide-DEET-, citronella oil or eucalyptus oil. DEET can cause certain plastics to degrade, spectacle frames, watch faces etc, and no repellents should contact the eyes or lips. The use of these repellents is fine for the occasional trip out but become both expensive and laborious to apply when wanting to go out into the garden. In these situations it is probably better to use a impregnated patch or article of clothing. A light cotton jacket or a stick on patch can be effective at repelling horseflies. A garment can be soaked in DEET diluted in water to give effective protection. A cotton jacket (DEET affects some artificial fibres) weighing 120 grams can be impregnated by pouring 30ml of DEET into 250ml of water and immersing the garment into the solution. When not in use the jacket can be sealed in a plastic bag to retain the life of the DEET. A garment so soaked can be effective for several weeks.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: insectenplaag

Oplossing 1: water dat het het ongedierte aantrekt verwijderen resultaat geen zwembad onacceptabel 

Oplossing 2: mensen uit de buurt van het zwembad houden resultaat nutteloos zwembad onacceptabel 

Oplossing 3: een groot muskietennet optrekken acceptabel misschien, realiseerbaar? ?
Oplossing 4: trek een duikpak aan als je bij je zwembad bent. Realiseerbaar en geen nutteloos zwembad. Resultaat acceptabel...?

Berichten: 915

Re: insectenplaag

Even voor de duidelijkheid: DEET = diethyltoluamide (vanwaar de 2de E komt, ik zou het niet weten). Producten met DEET zijn licht ontvlambaar, schadelijk voor het aquatisch milieu en irriterend. Niet geschikt voor kinderen jonger dan 10 jaar! Gebruik citroen, citroenmelisse of iets dergelijks en zie of het helpt? Zo'n leuk parfumpotje, 5 druppeltjes per zwembad. :oops:

Berichten: 17

Re: insectenplaag

Inderdaad, of van die geurkaarsen om je zwembad heen zetten, geeft meteen een leuk sfeertje ook! :oops:

Maar alles wat maar naar citroen ruikt schrikt de meeste insecten al af!

Ik gebruik dat thuis ook om de muggen uit mijn kamer te houden (Hor is lek 8-[ )

Een chemische oplossing die niet gevaarlijk is lijkt me ver zoeken..

Berichten: 162

Re: insectenplaag

Een andere mogelijkheid is het houden van Pyrethrum-planten (soort chrysanten), want die scheiden permethrine af, dat een krachtig insecticide is. Overigens zit er in de meeste spuitbussen tegen insecten pyrethrine-achtige stoffen. Waar de natuur wel niet goed voor is :oops: .

Berichten: 592

Re: insectenplaag

@ apotheker

Ze scheiden pyrethrum af, geen permethrine denkik.

Permethrine is een pyrethroide, een synthetische pyrethrumanaloog dat industrieel bereid wordt.

Re: insectenplaag

Een andere mogelijkheid is het houden van Pyrethrum-planten (soort chrysanten),


Bloeiende chrysanten trekken juist veel insekten aan en er wordt bij de teelt veel gedaan aan gewasbescherming ter bestrijding van vraat en ziekten, niet een al te beste oplossing.

Berichten: 162

Re: insectenplaag

Ja sorry Dante, permethrine is inderdaad een pyrethrine-derivaat. Maar die pyrethrum-plantjes (let op: dit zijn geen gewone chrysanten ! Met gewone chrysanten krijg je inderdaad een heleboel insecten op je af) houden insecten wel degelijk ver weg. De betreffende plant heet "Chrysanthemum coccineum", ook goudsbloemen bevatten pyrethrine (Calendula officinalis).

Reageer