[ANW] Intelligent Design, wat houdt het precies in???

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[ANW] Intelligent Design, wat houdt het precies in???

Hoi, wij moeten voor ANW (algemene natuurwetenschappen) een presentatie houden over Intelligent Design, wat in het verband moet staan met de bloedstolling.

Ik moet uitleggen wat ID inhoud, ik begrijpelijke taal voor een 16 jarige...

Wie kan mij helpen om meer van dit onderwerp te begrijpen???

Groetjes!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [ANW] Intelligent Design, wat houdt het precies in???

Het is (misschien niet) toevallig dat het wikipedia lemma intelligent design gelijk refereert aan het systeem van bloedstolling. Ik vind het persoonlijk nogal een filosofisch onderwerp voor een 16-jarige, maar vooruit.
De basis van ID is de irreduceerbare complexiteit, het voorkomen van systemen in de natuur die dermate complex zijn dat zij niet door evolutie ontstaan kunnen zijn, omdat het systeem enkel zoals het is kan werken. Een simpelere vorm of een vorm waarbij een van de delen afwezig is zou niet kunnen werken. Als voorbeeld wordt vaak het bloedstollingsmechanisme genoemd. De eerste die met dit idee kwam, was Richard Paley, die stelde dat als men in het veld een horloge vindt dit onweerlegbaar bewijs was voor het bestaan van een ontwerper, in dit geval een horlogemaker. Onder meer Richard Dawkins is van mening dat het idee van irreduceerbare complexiteit berust op onwetendheid en een gebrek aan fantasie. Dit werkt hij uitvoerig uit in zijn boek The Blind Watchmaker. Tot nu toe is van alle voorbeelden welke ID-aanhangers aangedragen hebben aangetoond dat deze wel degelijk eenvoudigere voorgangers hebben gehad of in eenvoudiger vorm bestaan.
De hele vraagstelling wordt hier eigenlijk wel mooi en eenvoudig duidelijk gemaakt door het verhaal van het horloge en de horlogemaker. Een recensie van essays van beide genoemde heren kan je misschien verder helpen met je opdracht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [ANW] Intelligent Design, wat houdt het precies in???

Lees anders ook even het evolutie topic door. Dit geeft je misschien een beter inzicht in de hele discussie: evolutie Vs. ID

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=11827
"Meep meep meep." Beaker

Reageer