zilver poetsen met chloor

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1

zilver poetsen met chloor

Ik heb een vraag. Ik ken iemand die zilveren sieraden heeft proberen te poetsen door ze in de bleek (chloor0 te gooien. Heeft er iemand een idee hoe dit mooie aanslagje netjes van de sieraden verwijdert kan worden?

Berichten: 915

Re: zilver poetsen met chloor

Men neme het zilverwerk (ideaal is een muntstuk), men pakke dat in in zilverpapier (aluminiumfolie voor de échten). Dit legt men in een soda-oplossing voor een aantal minuutjes.

Terug glanzend! (Opgelet, dit komt doordat er een laagje wordt afgebeten, dus na 10 keer hou je géén muntje meer over...)

Tip 2: zilverpoets misschien?

Re: zilver poetsen met chloor

In een oplossing van aluin of 10% zwavelzuur in een pyrexschaal eventueel onder verwarmen, goed afspoelen met water en napoetsen met een zilverpoetsdoek om de doffe waas te verwijderen.

Berichten: 162

Re: zilver poetsen met chloor

Als je ze goed opbergt in een doos of een afgesloten kast: doe er dan een paar blokjes kamfer erbij (eventueel op een schaaltje). de gesublimeerde kamfer voorkomt oxidatie van het zilver.

Berichten: 1.379

Re: zilver poetsen met chloor

Ik zou bij een zilveren (of koperen) sieraad of kunstprodukt willen beginnen met ammonia in een oude tandenborstel. En als dat onvoldoende is een heeel klein beetje Jif erbij doen en nog eens borstelen.

In echte zilver/koperpoets zit meestal ook nog een organisch oplosmiddel om vetresten te verwijderen. Maar dat is meestal niet nodig. Voor vet kun je eventueel terpentine gebruiken.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 70

Re: zilver poetsen met chloor

Waarvoor dient dat Aluminium?...

Berichten: 1.379

Re: zilver poetsen met chloor

Het aluminium dient om de potentiaal van het zilver te verlagen. Daardoor worden de vervuilende oxydatieprodukten op het zilver gereduceerd. En uiteraard is er dan een klein beetje anodische oxydatie van het Al.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 70

Re: zilver poetsen met chloor

Ah.. ok dan..

K had iets zeer exotisch verwacht :oops: ... weer pech 8-[

Berichten: 70

Re: zilver poetsen met chloor

Naar mijn ervaring gaat de beste manier om zilveren sieraden als nieuw te reinigen als volgt:

- je giet in een kom (glas, metaal, maakt niet uit) een hoeveelheid water zodat je je sieraad volledig kan onderdompelen

- je voegt daar een portie huishoudsoda (Na2CO3.7H2O) aan toe, zeg maar een handvol per liter

- je verwarmt dat flink tot bijna kokend (80...90°C)

- je zet de verwarming af en legt een zo groot mogelijk stuk alu folie op de bodem van de kom

- leg het te reinigen stuk in de kom

- resultaat: s p e c t a c u l a i r !

Op enkele seconde glanst het zilver terug als nieuw. Bovendien worden ook caviteiten waar je met zilverpoets nooit bij kan, perfekt schoon.

(met dank aan "mengen en roeren")

Yours Truly

:oops:

Berichten: 70

Re: zilver poetsen met chloor

Indien je geen soda in huis hebt, kan je wel NaOH gebruiken neem ik aan?

Of niet?

Berichten: 3.145

Re: zilver poetsen met chloor

Met niet al te sterke NaOH-oplossing zou het denk ik ook wel moeten gaan. Het gaat ook met natrium bicarbonaat.

Even mierenneuken: Soda is geen Na2CO3.7H2O, maar Na2CO3.10H2O Afbeelding

Berichten: 70

Re: zilver poetsen met chloor

mierenneukmode/on:

De mijne is al wat verweerd

mierenneukmode/off

Maar je hebt gelijk, juist is juist.

Mbt het gebruik van NaOH: dat zou'k niet aanraden, wat de alu folie zal binnen de kortste keren opgelost zijn.

Cordialement

:oops:

Berichten: 198

Re: zilver poetsen met chloor

Dag allen,

Ik heb dus ook onnadenkend geprobeerd een zilveren munt met chloor te reinigen, omdat het met schoonmaakazijn en natronloog niet lukte. Ik heb echter pure chloorbleek gebruikt dus er zit nu een mooie niet te verwijderen gelige vlek op mijn dure munt.

Ik las in dit topic enkele methoden om dit te verwijderen. De methode met alluminiumfolie had geen enkel effect, sterker nog, de gele vlekken werden veel donkerder, bijna zwart.

Kan ik nu het beste overstappen op 10% zwavelzuur? En wie heeft een idee waar je dat makkelijk kan kopen?

Berichten: 12.262

Re: zilver poetsen met chloor

Zwavelzuur kun je kopen als accuzuur, wellicht bij een garage, bouwmarkt, benzinepomp oid. Let echter wel op de concentratie - die zal wellicht hoger dan 10% zijn, en verdunnen is een gevaarlijk karweitje: beschermende kleding en bril vereist, en altijd het zuur in het water gieten, nooit andersom (dat geeft spetters).

Voor wat de 'truc' met aluminiumfolie betreft: Deze werkt zelfs met keuzenzout nog wel, het gaat er primair om de oplossing geleidend te krijgen. Als het aluminium en het zilver contact met elkaar maken krijg je een electrochemische reactie waarbij zilveroxide regaeert tot zilver, en aluminium reageert tot aluminium(hydr)oxide. Dat werkt dus alleen voor zilver dat door oxidatie zwart is gaan zien, niet voor andere vlekken.
Victory through technology

Berichten: 198

Re: zilver poetsen met chloor

Welke reactie vindt er eigenlijk plaats wanneer chloor (het schoonmaakmiddel) in contact komt met zilver? Ik neem niet aan dat de aanslag zilverchloride is, want dat zou een goed oplosbaar zout moeten zijn.

Reageer