Onzin, of toch niet?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 17

Onzin, of toch niet?

Ik was wat aan het zoeken bij Google, kom ik op een website met een zogenaamde tandenborstel met ionische werking. Het klinkt zo mooi, maar naar mijn idee is dit allemaal onzin 8-[

Graag was ik benieuwd naar jullie mening over deze 'magische' tandenborstel.

Onzin of niet?

Klein stukje van de inleiding:
hyG Elektronische tandenborstel met ionische werking keert polariteit tandoppervlakte om, waardoor tandplak makkelijk te verwijderen is van de tanden en kiezen.
Tandenborstel met ioniserende werking...

Ben benieuwd naar jullie reacties :oops:

Berichten: 2.035

Re: Onzin, of toch niet?

Als tandplak merendeels positief geladen is zou het kunnen, maar als dat zo zou zijn was men al veel eerder met een dergelijk apparaat gekomen 8-[

Ik hou het op een "biostabil"-verhaal! :oops:

Berichten: 1.122

Re: Onzin, of toch niet?

hé f*ck niet met de biostabiel-2000 want die werkt echt!! :oops:

Berichten: 1.122

Re: Onzin, of toch niet?

en nu serieus:

Van hier gehaald:
Plak: bacteriele afzettingen op gebitselementen of andere vaste structuren in de mondholte. In 1 mg plak bevinden zich 100 miljoen bacterien

Tandplak ontstaat altijd na verloop van tijd op uw tanden en kiezen, ongeacht wat u eet of drinkt. Het eten of drinken van suikerhoudende producten kan wel de (meer) schadelijke zuurvormende bacterien bevoordelen.

Op een schoongeschuurde tand, zal vanuit het speeksel, binnen enkele minuten een eiwitlaagje neerslaan, dit laagje wordt pellicle genoemd.

Bacterien en lichaamseigen cellen kunnen zich aan deze laag en dus aan de tand vasthechten; in het begin is deze hechting heel los maar later bij het meer complex worden van de samenstelling van de plak, zal deze sterker worden. Ook wordt om de bacterien heen een matrix gevormd welke wel 25% van de ruimte kan innemen. De samenstelling van de plak, zal naar mate de tijd verstijkt uit steeds meer verschillende soorten bacterien bestaan; deze samenstelling is echter van veel factoren afhankelijk en kan dus per individu verschillen


Als die tandenborstel dus echt werkt dan zou dus de pellicle in polariteit moeten veranderen als gevolg van de tandenborstel. Óf de laag bacteriën..... en dat lijkt mij nog meer onmogelijk.

Berichten: 2.399

Re: Onzin, of toch niet?

De vraag is of een tand geleid, anders kan de polariteit al niet omgekeerd worden. Trouwens omgekeerd, wat is dan de normale polariteit van een tand :oops: ?

Verder zijn het eiwitten die dus de aanslag veroorzaken, pH heeft hier een invloed op de lading (dus het ionische gehalte), en niet een lage spanning. Wanneer ik kijk naar electroforese etc van eiwitten dan heb je een behoorlijke puist spanning nodig om er beweging in te krijgen. Om eiwitten te ioniseren in een mass-spec heb je al een kilovolt nodig. Dat lijkt me niet zo`n goed plan in je mond. Afbeelding

Berichten: 2.035

Re: Onzin, of toch niet?

Trouwens omgekeerd, wat is dan de normale polariteit van een tand :oops: ?
Negatief... dat staat letterlijk in het door poster gelinkte artikel 8-[

Of het waar is, is een ander verhaal! ;)

Berichten: 2.399

Re: Onzin, of toch niet?

Je hebt gelijk, ik had niet zover gekeken.

Berichten: 17

Re: Onzin, of toch niet?

Of het zal werken zal voor mij een raadsel blijven, aangezien ik hem niet ga aanschaffen. Mijn intuitie zegt dat het een leuk verkoop praatje is :oops:

Berichten: 2.035

Re: Onzin, of toch niet?

Niet fastsoenlijk onderbouwde beweringen over "ladingen" en "polariteiten" van mensen (Biostabil) en gebitten kan je inderdaad beter laten voor wat ze zijn! :oops:

Berichten: 165

Re: Onzin, of toch niet?

Voor de liefhebbers van de Biostabil-2000 , hier het verhaal achter het hangertje ...

Helemaal door de mand gevallen. Ik ben benieuwd of het hier ook zo een vaart loopt...
De Biostabil 2000 is een simpele hanger met een draaimechanisme en magneet. De hanger is "uitgevonden" door de in Godlinze woonachtige Italiaanse Bruno Santanera, die door velen als kwakzalver wordt gezien. Santanera beweert het hangertje wereldwijd te hebben gepatenteerd, maar navraag bij diverse octrooibureaus leverde niets op, en er is dus waarschijnlijk geen patent op verleend.

De Biostabil 2000 zou 'zeldzame aarde uit Zaïre' bevatten, maar bevat in werkelijkheid een simpele magneet, zo bleek uit onderzoek. Door het draaimechanisme zou het hangertje elektro-magnetische stress neutraliseren, wat een heilzame werking zou hebben. Omdat de claims van Santanera niet worden geschraagd door wetenschappelijk bewijs, en de claims ook onmogelijk zouden kunnen worden waargemaakt, zou volgens tegenstanders gesproken moeten worden van kwakzalverij.

De hanger wordt verkocht door het bedrijf Tel Sell, en werd op televisie aangeprezen door Tineke de Nooij, en door enkele van Santanera's kinderen die als tevreden 'klanten' figureerden. In maart 2004 oordeelde de Reclame Code Commissie in hoger beroep dat de televisiereclame voor de hanger misleidend was, en niet meer in de toenmalige vorm mocht worden uitgezonden.

Het televisieprogramma TROS-Radar liet begin maart 2004 weinig van de claims van Santanera heel, en de verkoop stortte vrijwel geheel in. Santanera spande een kort geding aan, waarin hij een verbod op de website biostabil.sucks.nl eiste. Santanera verloor dit geding, en zag af van een geding tegen een tweede website.

Santanera spande ook een rechtszaak aan tegen TROS-Radar. Begin 2005 volgde de uitspraak, en ook deze zaak werd door Santanera verloren.

Berichten: 1.122

Re: Onzin, of toch niet?

Ik snap er niks van. Frau Tineke zij toch echt dat het "écht werkt"!! :oops:

Berichten: 1.379

Re: Onzin, of toch niet?

Dit soort lifestyle en gezondheidsprodukten is natuurlijk allemaal onzin. Wie heeft er nu problemen met tandenpoetsen? Niemand toch.

Let vooral op het taalgebruik in de advertenties en de reclamefolders voor gezondheidsprodukten. Als je daarin woorden tegenkomt als ionisch, orthomoleculair, in balans brengen, magnetiseren en dergelijke dan kan het hele verhaal direkt de prullemand in. Want dan dient zo'n verhaal alleen om U te beinvloeden en niet om U voor te lichten.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 1.122

Re: Onzin, of toch niet?

Helemaal waar. Zo zijn er nog een paar mooie:

- aminopeptiden

- fybrocyclamiden

- welzijnsmoleculen (!!)

zie ook dit topic :oops:

Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Onzin, of toch niet?

Geef mij dan maar een tandenborstel met dorische werking.

Berichten: 161

Re: Onzin, of toch niet?

Ik heb enig niet wetenschappelijk verantwoord onderzoek gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat spoelen en gorgelen met strohrum 80 de beste methode is voor een schoon gebit (het doodt de bacterien). Niet inslikken hoor!

Een andere praktijkproef was het drinken van koude thee uit een rumfles tijdens een cursus waar ik niet heen wilde; bijzonder effectief maar niet geheel en al in positieve zin.

Reageer