[scheikunde] chemisch evenwicht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 120

[scheikunde] chemisch evenwicht

C(v) + 2H2(g) <--> CH4(g)

Er wordt gevraagd wat er gebeurt met het evenwichtssysteem als de druk van CH4 verhoogd wordt.

Ik weet dat het evenwicht naar links zal evolueren, maar ik begrijp niet waarom.

Is het niet zo dat het evenwicht bij drukverhoging evolueert naar de kant met het minst aantal deeltjes?

Bij het volgende vraagstuk heb ik echt geen enkel idee hoe ik eraan moet beginnen. Misschien kan iemand me op weg helpen.

C3H8(g) <--> C3H6(g) + H2(g).

Bij 800K bepaalt men voor het evenwichtssysteem een gemiddelde molaire massa van 34,3 g/mol bij een druk van 1 atm. Bereken de dissociatiegraad van C3H8(g) en de partieeldrukken van propaan, propeen en H2

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] chemisch evenwicht

Jep maar je zorgt nu dat het evenwicht, nou ja, niet meer in evenwicht is. Het systeem zal dat proberen te herstellen door weer koolstof en waterstof te vormen uit methaan.

Berichten: 120

Re: [scheikunde] chemisch evenwicht

oké, maar als je de druk van H2 verlaagt zal het evenwicht naar de kant met het meeste aantal deeltjes evolueren. Dus naar links.

Waarom gaat het evenwicht niet naar rechts als de druk van CH4 verhoogd wordt? Daar zijn toch het minst aantal deeltjes? Anders is dat toch in tegenstelling met de regel?

Berichten: 6

Re: [scheikunde] chemisch evenwicht

Bedoel je met druk van CH4 verhogen dat enkel de concentratie van methaan wordt verhoogd? Indien ja, dan is het normaal dat er meer C en H2 wordt geproduceerd om het syteem terug in evenwicht te krijgen. Indien de druk van het systeem verhoogd wordt dan zal het evenwicht volgens mij naar rechts liggen, naar het minst aantal gas deeltjes.

Berichten: 165

Re: [scheikunde] chemisch evenwicht

ik ben het eens met DIM :oops:

Berichten: 120

Re: [scheikunde] chemisch evenwicht

oké, nu begrijp ik het, er is dus een verschil tussen de druk van het gehele systeem verhogen of 1 enkel product verhogen :oops:

Kunnen jullie me mss ook opweg helpen met dat vraagstuk?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] chemisch evenwicht

Jep en nu heb je geknabbeld aan het verschil tussen totale en partiele drukken :oops:

Berichten: 127

Re: [scheikunde] chemisch evenwicht

lieve1232 schreef:
C3H8(g) <--> C3H6(g) + H2(g).

Bij 800K bepaalt men voor het evenwichtssysteem een gemiddelde molaire massa van 34,3 g/mol bij een druk van 1 atm. Bereken de dissociatiegraad van C3H8(g) en de partieeldrukken van propaan, propeen en H2
C3H8(g) <--> C3H6(g) + H2(g).

In geval het evenwicht totaal links ligt is de gem. M massa gelijk aan de M van C3H8. Als het evenwicht totaal rechts ligt is de gem M het gemiddelde van de M's van C3H6 en H2. Wiskundig is dan op te lossen waar het evenwicht ligt als M gem = 34.3 Daaruit is de dissociatiegraad te berekenen. En ook de partieledrukken natuurlijk.

Succes

Jdeketel

Antw:

(1-x)*44 + x*22 = 34.3

x=0.44

Reageer