Welk OS?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 111

Welk OS?

Ik begin binnenkort aan mijn universitaire studies en ik heb daarom een nieuwe pc aangeschaft. Nu vroeg ik me wel af, welk operating system ik best kan draaien. Zelf dacht ik aan twee mogelijk opties:

- Ubuntu en Windows XP;

- of BSD (FreeBSD bijv.) en Windows XP.

Belangrijkste eigenschappen voor mij zijn:

- veiligheid;

- stabiliteit;

- en snelheid.

Wie heeft er al met Ubuntu, BSD of allebij gewerkt en kan me wat goede raad geven?

PS: Ik werk met een Pentium D, 745 Chipset, 3.4GHz, 1 GB RAM en 320 GB hardeschijfvolume.

Berichten: 1.153

Re: Welk OS?

Ik weet niet of je dit op een chemieforum moet plaatsen maar daar hebben we modjes voor.

Volgens mij hangt het eraf wat je met je PC wilt. Een heleboel aansturingen, (analytische) data verwerkingssytemen werken alleen onder windows. Wanneer je hier niet mee werkt, zou ik kiezen voor een stabiel, handig systeem wat je vooral goed ligt.

Wat betreft veiligheid; voor beiden kan je genoeg software vinden die het veilig maken.

(tja echt helpen doe ik niet he?)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Welk OS?

Ik heb zelf enige tijd terug een dualboot gehad met Windows XP en Ubuntu.

Ubuntu beviel me op zich wel, aangezien het een eenvoudig te installeren linux is die ook voor startende linuxgebruikers goed werkt. Het kostte me alleen erg veel moeite om mijn draadloze LAN werkend te krijgen.

Uiteindelijk heb ik de dualboot weer ongedaan gemaakt en gebruik ik weer alleen Windows, aangezien (1) ik voor mijn werk software nodig heb die niet werkt onder Ubuntu en (2) omdat Ubuntu duidelijk trager was dan Windows.

Om je rijtje af te gaan:

Ubuntu is veilig (geen klachten tenminste), stabiel (geen crash gehad, maar dat heb ik ook niet met Windows) en snelheid heb ik het al over gehad.

Omdat het niet echt een chemische vraag is heb ik hem verplaatst naar de Chillout Lounge.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer