Antibiotica ontwikkelen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Antibiotica ontwikkelen

Binnekort doe ik mee aan eurekas,een belgische wedstrij voor wetenschap. Ik zou graag een antibioticum ontwikkelen maar ik weet niet goed waar mee te beginnen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Antibiotica ontwikkelen

Is dat niet ietwat hoog gegrepen? Hele farmaceutische bedrijfen doen er al een hele tijd over voordat ze een nieuw antibioticum slechts in de eerste klinische tests hebben.

Wanneer je enkel kleine variaties aanbrengt in de struktuur van al bestaande antibiotica dan is de kans groot dat ook deze al onder de patenten vallen en daarmee dus niet nieuw zijn.

Re: Antibiotica ontwikkelen

Antibioticum ~ tegen leven

Het kan zonder veel problemen, cyanide is een perfect antibioticum maar de problemen onstaan doordat je een hoge selectiviteit nodig hebt om het ene leven (bacterie) en het andere leven(mens,dier) niet te schaden.

Je zou dus kunnen kijken of je bacterieen kunt kweken op een voedingsplaat en als dat lukt stoffen toevoegen die de bacterieen doden en dan heb je dus een antibioticum.

Berichten: 72

Re: Antibiotica ontwikkelen

Mja, als je echt van plan bent een nieuw antioticum te ontekken, ik denk dat dat erg moeilijk is..

Maar STEL dat je het vindt, moet je misschien voor de rest van je leven niet meer gaan werken, dus ga je gang en hou ons op de hoogte :oops:

Berichten: 2.035

Re: Antibiotica ontwikkelen

Het zoeken naar nieuwe antibiotica (beter: antibacteriele middelen) is een van de dingen die ons bedrijf doet, en zoals al eerder is opgemerkt: dat kan je als individu wel vergeten.

1) zoek een "target" (= aangrijpplaats voor chemicalien) in een bacterie die nieuw is (nog niet eerder onderzocht). Gemiddelde tijd: 1 tot 3 jaar.

2) zoek een verbinding die tegen deze target werkt (test tien- tot honderdduizenden verbindingen, of ontwerp er een m.b.v. computer-simulaties). Gemiddelde tijd: 3 tot 12 maanden.

3) Test voor alle geidentificeerde actieve verbindingen of ze selectief zijn (zie opmerking Gerard: met zwavelzuur dood je alle bacterien, maar helaas ook alle andere levende dingen in de buurt!). gemiddelde tijd: enkele maanden.

4) Test de overgebleven verbindingen op proefdieren voor zaken als giftigheid, stabiliteit in het lichaam etc. Gemiddelde tijd: 1 jaar.

5) Test de nu nog overgebleven verbindingen op mensen voor zaken als giftigheid, stabiliteit in het lichaam, bijwerkingen etc. Gemiddelde tijd: 2-10 jaar.

Kosten: 800 miljoen tot 1,5 miljard Euro per succesvol naar de markt gebracht geneesmiddel!

Ik zou zeggen: succes! :oops:

Reageer