hulp hulp !

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 8

hulp hulp !

hallo iedereen

Graag had ik hulp gehad met het berekenen van iets....ikzelf ben niet lang naar school geweest en daarom vraag ik nederig julllie hulp.

dit is de situatie...

ik heb een ruimte 2 m hoog 1.2 breed en 2.8 meter in lengte, die ik zou moeten vullen met bio Co2 (gist/water/suiker)

hoe kan ik de hoeveelheid berekenen van de ingrediënten voor mijn bio Co2 als de optimale co2 waarde 1400 ppm is?

is er daar een formule voor...?

PS dank u op voorhand want ik zou het echt niet zelf kunnen :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: hulp hulp !

Dat zal denk ik niet een-twee-drie kunnen. Als ik het goed begrijp wil je CO2 laten ontstaan door gist aan een suikerwater mengsel toe te voegen. Omdat de gevormde hoeveelheid CO2 en alcohol sterk afhankelijk is van temperatuur en concentratie suiker (en niet te vergeten het type gist!) lijkt me dit niet eenvoudig uit te rekenen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: hulp hulp !

2m * 1.2m * 2.8m = 6.72m³.

1400 ppm = in dit geval 1400 mg/dm³ (kan ik die aanname hier doen?)

6,72m³= 6720dm³

1400*6720=9408000mg=9408 g=9,4 kg?

Bedoel je iets in deze trend? Ik vermoed dat mijn ppm waarde ergens mis gaat...

Berichten: 127

Re: hulp hulp !

Ik denk dat het bij gassen beter is om de term ppm letterlijk te nemen. Parts/million.

1400 ppm is dan 0.14%.

6.72 m3 = 6720 ltr

6720 ltr / 22.4 ltr/mol = 300 mol

300 mol * 0.14% = 0.42 mol

M(CO2) = 44 g/mol

0.42 mol * 44 g/mol = 18.48 g CO2

Als ik het goed heb komen er per molecuul suiker (glucose), 2 moleculen CO2 vrij. Dus 0.21 mol glucose.

M(glucose) = 180

0.21 mol * 180 g/mol = 37.8 gram glucose.

Voor sacharose (tafelsuiker) zal het vergelijkbaar zijn.

Dit is in het ideale geval dat alle suiker wordt omgezet. Dat is afhankelijk van vele factoren zoals Raspoetin al beschrijft.

Een belangrijke factor is de concentratie alcohol. Dit is een bijproduct van het gist. Zoals je misschien weet van de bier en wijn productie, zal het gist niet meer werken bij een bepaalde concentratie. Als je weinig water toevoegt is die concentratie snel bereikt.

succes ermee

Jdeketel

PS Zou je willen vertellen waarvoor je het gaat gebruiken. Ik ben erg benieuwd.

Berichten: 8

Re: hulp hulp !

8-[ omg wat een berekening .....k snap er niet veel van ben een leek, ma ik ga m'n best doen...

hetgeen ik hier kan uithalen..... is 22,4 liter gebruiken en 38 gr glucose ?? en de gist

@ raspoetin temperatuur zal rond de 26 a 27 C°en instant gist.

de hoeveelheid glucose/water/gist dat ik nodig heb weet ik niet ....daarom stel ik de vraag hier... :oops:

@jdeketel

Tuurlijk mag je het weten waarvoor ik het zou gaan gebruiken, ik ben 3 weken een project begonnen, i.v.m. planten nu deze planten kunnen het beste gedijen in een omgeving waar rond de 1400 ppm Co2(mag iets minder zijn) in de lucht zit,bij 26 C° en een vochtigheids graad van 60 a 70 %. daar ik geen geld kan uitgeven aan een Co2 installatie, vroeg ik me af of het met Bio Co2 zou lukken.

Nway het moet wel haalbaar zijn (hoeveelheid gist/water/suiker) voor aankoop en aanmaak van bio Co2

Berichten: 1.153

Re: hulp hulp !

Als dat je toepassing is, zou ik het heel anders doen; niks berekenen. Ik zou het gewoon volgens een bierbrouw methode doen. Je heb een lading suikerwater (overmaat) en je doet er gist in (www.brouwland.nl en dan de Wyeast 1214, die kan hoge vergisting aan)

Door een waterslot op je ruimte te doen, wordt automatische de lucht eruit geduwt en blijft het gevormde CO2 over.

Dus gewoon doen en niet moeilijk berekenen.

(eventueel hulp over vergisten via hobbybrouwen.nl)

Berichten: 8

Re: hulp hulp !

ik heb eens gaan zien en het lijkt me inderdaad wel intressanter om biergist me hoge gisting te gaan gebruiken...ik zal er eens wat meer info over opzoeken ... thx for the tip

ik bekijk elke tip die ik kan krijgen... Afbeelding

Berichten: 127

Re: hulp hulp !

core schreef: 8-[ omg wat een berekening .....k snap er niet veel van ben een leek, ma ik ga m'n best doen...

hetgeen ik hier kan uithalen..... is 22,4 liter gebruiken en 38 gr glucose ?? en de gist

i.v.m. planten nu deze planten kunnen het beste gedijen in een omgeving waar rond de 1400 ppm Co2(mag iets minder zijn) in de lucht zit,
Aah, Ik had even op je chemlvl moeten letten. Uit de berekening volgt inderdaad dat je door vergisting van 38 gram suiker op je ideale waarde komt. Maar dat is veel te moelilijk voor de toepassing.

Neem de tip van JeroenCV over en ga bierbrouwen in dezelfde ruimte. 2 vliegen in 1 klap. Ik wil het graag komen keuren :oops:

Jdeketel

Berichten: 8

Re: hulp hulp !

dank je wel jdeketel dat versta ik beter :oops: enheu voor dat keuren ...roken is dat ook goed..... 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: hulp hulp !

Tuurlijk, als je planten onderandere op blauwzuurgas en formaldehyde leven :oops:

Berichten: 2.746

Re: hulp hulp !

is er een luchtverversing in die kamer?

Berichten: 8

Re: hulp hulp !

ja ik heb in en afvoer van lucht..

Berichten: 173

Re: hulp hulp !

dank je wel jdeketel dat versta ik beter  enheu voor dat keuren ...roken is dat ook goed..... 


Het is toch niet om van die leuke plantjes te kweken waardoor ons land zo beroemd is he :oops: (en nee ik bedoel geen tulpen 8-[ ). Btw met de aan en afvoer van lucht wordt het probleem nog ingewikkelder, want dan moet je daar ook de resp afvoer en aanvoer snelheid van kennen.

Berichten: 8

Re: hulp hulp !

ja dat wist ik edje maar het was maar om een idee te kunne vormen of zo bio Co2 wel genoeg Co2 kon vormen voor zo'n oppervlakte/inhoud

ik heb een experiment gehouden een heb een geurtoevoeging aan het gist toegevoegd blijkt dat ik met in/afvoer toch nog enig resultaat heb,alleen ik kan het gehalte niet meten omdat ik geen Co2 meter heb

Tja en edje tulpen kan je niet roken :oops:

toch bedankt nog iedereen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: hulp hulp !

Ga je er nu dicobalt over spuiten? :oops:

Het is namelijk CO2, niet Co2 8-[

Reageer