Platte alleen-structuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Platte alleen-structuur

Omdat ik komende maand herexamens heb, waaronder chemie, de volgende vraag (ik kon het nog niet terugvinden in andere gestelde vragen).

Is het mogelijk om een 'alleen' - structuur te maken die je vlak op tafel kunt leggen, dus die plat is?

Ik weet dus dat bij een alleen de koolstofatomen 90 graden gedraaid zijn t.o.v elkaar, waardoor de molecule dus in principe NIET plat is. Nu is één van de vragen op ons examen waarschijnlijk: is er een alleen die wél plat is. Ik kan niets bedenken, maar waarom wel of niet? Geen idee...

Ik hoop dat iemand in een helderder bui is dan ik ben! :oops:

Berichten: 857

Re: Platte alleen-structuur

ethyn (=ethyleen) heeft een platte geheel platte structuur vanwege de SP-hybride.

Ethyn is C2H2 en is lineair in zijn structuur.

Voor de rest kan ik ook niets bedenken. Er zijn genoeg moleculen die ween "plat" gedeelte hebben in hun structuur. Dit is bij stoffen met een SP of SP2-hybride.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Platte alleen-structuur

Deze misschien?

Afbeelding

:oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Platte alleen-structuur

Benzeen... (niet de Dewar-vorm).

Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dewarbenzeen

Berichten: 59

Re: Platte alleen-structuur

ethyn (=ethyleen) heeft een platte geheel platte structuur vanwege de SP-hybride.

Ethyn is C2H2 en is lineair in zijn structuur.
Ethyn en ethyleen zijn niet hetzelfde hoor!! Waarschijnlijk bedoelje dat ethyleen en etheen hetzelfde zijn.

Ethyn is C2H2 en ethyleen/etheen is C2H4.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Platte alleen-structuur

Marjanne schreef: Benzeen... (niet de Dewar-vorm).

Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Dewarbenzeen
Volgens mij valt benzeen niet onder de 'allenen' omdat in benzeen de C-atomen allemaal sp2 gehybridiseerd zijn. In een alleen zijn/is de middelste koolstof(fen) sp gehybridiseerd.

Berichten: 857

Re: Platte alleen-structuur

Jampie schreef:
ethyn (=ethyleen) heeft een platte geheel platte structuur vanwege de SP-hybride.

Ethyn is C2H2 en is lineair in zijn structuur.
Ethyn en ethyleen zijn niet hetzelfde hoor!! Waarschijnlijk bedoelje dat ethyleen en etheen hetzelfde zijn.

Ethyn is C2H2 en ethyleen/etheen is C2H4.
:oops: excuseer...bedoel acetyleen 8-[

Berichten: 2.035

Re: Platte alleen-structuur

Alles over allenen en cumulenen -> klik!

Berichten: 1.379

Re: Platte alleen-structuur

Het is jammer dat in het chemie-onderwijs de electronenhuishouding en de moleculevorm zo apart blijven staan en dat er zo weinig relaties worden gelegd met de chemische en fysische stofeigenschappen. Vooral bij de kleinere moleculen die in deze thread aan de orde komen leidt dat tot meer begrip en inzicht.

Enkele feiten rondom de stoffen benzeen en cyclohexaan als voorbeeld:

Benzeen: smeltpunt 5.5 graden Celcius

kookpunt 80.1 ,, ,,

dichtheid 0.8787

brekingsindex 1.5011

Cyclohexaan: smeltpunt 6.5 graden Celcius

kookpunt 81 ,, ,,

dichtheid 0.7791

brekingsindex 1.4266

We weten dat benzeenmoleculen bestaan uit starre vlakke zeshoeken en cyclohexaan bestaat uit wat grotere geknikte zeshoeken met twee mogelijkheden:

Een (tuin)stoelmodel en een bed-model. Maar de kook-en smeltpunten verschillen er nauwelijks door. Dat komt omdat stoel en bed model heel gemakkelijk in elkaar overgaan en cyclohexaan "gemiddeld" toch vlak is en dus dezelfde symmetrie heeft als benzeen.

Maar de dichtheden verschillen aanzienlijk! Dit komt vooral door de kortere C-C afstanden in benzeen. We zien ook een groot verschil bij de brekingsindexen. De goed polariseerbare pi-electronen in benzeen zorgen voor een hoge n. En die ontbreken bij cyclohexaan..

Al deze gegevens haal je gewoon uit het "Handbook" dat in ieder scheikundelokaal wel aanwezig is.

En als je para-, meta en ortho dichloorbenzeen moleculen via de stofeigenschappen met elkaar gaat vergelijken kom je weer tot heel andere inzichten. Ook de thermodynamica gaat dan een rol spelen. Wie neemt dit van mij over?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2.035

Re: Platte alleen-structuur

hzeil schreef:cyclohexaan bestaat uit wat grotere geknikte zeshoeken met twee mogelijkheden:

Een (tuin)stoelmodel en een bed-model. Maar de kook-en smeltpunten verschillen er nauwelijks door. Dat komt omdat stoel en bed model heel gemakkelijk in elkaar overgaan en cyclohexaan "gemiddeld" toch vlak is en dus dezelfde symmetrie heeft als benzeen.
Dit lijkt me incorrect. De energie van de stoel-conformatie is zo'n 6.5 kcal lager dan die van de boot-conformatie (omdat in de laatste sterische hindering van de twee zogenaamde "flagpole" waterstoffen optreedt), dus cyclohexaan zal relatief weinig in de boot-conformatie voorkomen!

Wat er wel gebeurt is dat de twee stoel-vormen continu in elkaar overgaan, via een "twist-boat" conformatie (die ook stabieler is dan de boot-conformatie)......

Wat voorbeelden: hier en hier.

Berichten: 9

Re: Platte alleen-structuur

Ah fijn! Hoop reacties. Buta 1,2,3 trieen dus.

Dat begrijp ik niet helemaal[8'] , omdat dus bij ieder koolstofatoom een draaing van 90 graden ten opzichte van de voorgaande zal zijn.

Dus: CH2(draai)=C(draai)=C(draai)CH2

Er zal dus een draai zijn op 90graden, op 180graden en op 270 graden (toch??). Volgens mijn 'theorie' is er dan een molecule die niet plat is.

Waarschijnlijk zie ik het helemaal verkeerd maar ik kan het niet anders bedenken. Wie weet wat ik fout doe?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Platte alleen-structuur

Na de eerste CH2-groep zit geen draai. Alleen de middelste koolstofatomen geven de 90 ° draai, dus:

CH2=C(draai)=C(draai)=CH2

2 x 90° = 180° (of 0°)

Berichten: 2.035

Re: Platte alleen-structuur

Draai? 90°? Zowel een SP2- als een SP-gehybridiseerde koolstof zijn toch zo plat als een dubbeltje? Of mis ik iets? :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Platte alleen-structuur

Martijn doelt op het effect van de orbitalen op de eindstandige waterstoffen. Door de hybridisatie is dus H2C=C=CH2 geen vlak molecuul en H2C=C=C=CH2 weer wel.

[edit]

Kijk maar eens naar jouw eigen plaatje in deze post.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer