wie weet een lab?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 7

wie weet een lab?

Hallo allemaal,

Ben hier gloedjenieuw, vond de site via google.

Ik ben op zoek naar een lab dat een kwalitatieve en kwantitatieve analyse kan doen van een product.

En wat dan ongeveer de kosten zijn en hoe lang dat allemaal duurt. Heb geen kennis van de inhoud van het product. Waarschijnlijk is het een alginaat.

Het is voor uitwendige toepassing bij dieren.

Hoop dat iemand een adres / link voor me weet, alvast bedankt!

Berichten: 165

Re: wie weet een lab?

Even opgezocht wat een alginaat is:

Alginaat is een uit zeewier gemaakt poeder en verbindt zich met water tot een stevige flexibele massa. Het is op volkomen natuurlijke basis, en wordt daarom vooral gebruikt om mallen te maken van delen van het menselijk lichaam. De tandarts gebruikt het bijvoorbeeld om afdrukken van het gebit te maken

Berichten: 7

Re: wie weet een lab?

Dank voor je reactie! Ik dénk dus dat het een alginaat is (en het is idd op waterbasis, dat weet ik wél zeker), maar weet dat niet zeker. Dat is de reden dat ik het wil laten onderzoeken. Ik moet het gaan invoeren en wil geen gedonder met de douane omdat er stofjes in zouden zitten die hier niet gewenst zijn, of in hoeveelheden die niet gewenst zijn.

Maar hoe pak je zoiets dus aan? Welk lab doet zoiets?

Berichten: 43

Re: wie weet een lab?

Ik zou even bellen/mailen naar TNO, dat lijkt me de meest voor de hand liggende optie. Zij kunnen je ook meer over de kosten vertellen.

Berichten: 2.035

Re: wie weet een lab?

Je kan ook bij een Universiteit bij je in de buurt informeren bij het "Transferpunt" (soms ook "Chemiewinkel" genoemd).... daar doen ze vaak analyses voor particulieren tegen sterk gereduceerd tarief (soms zelfs gratis!) :oops:

ps: TNO is tegenwoordig een commerciele instelling, dus daar zal het altijd kosten!)

Berichten: 165

Re: wie weet een lab?

TNO is een ZEER commerciële instelling tegenwoordig ...

Wij deden onlangs navraag voor een analyse en bijkomende vraag ivm migraties in voeding. Antwoord: best is dat we even afspreken om alles door te nemen. Kostprijs: € 175 / u . Dat geldt zowel voor de consult als voor de analysetijd, en dan hadden ze nog geen kosten voor materiaal gerekend.

Berichten: 43

Re: wie weet een lab?

Mijn laatste herinnering betreft een analyse beneden de 100 euro, dus ik vraag me af waar 175 p/u vandaan komt... Misschien afhankelijk van wat voor analyse je laat uitvoeren, of mogelijk verschil tussen particulier of bedrijf. Bovendien een beetje handelen :oops: Zover ik mij herinner werden verder geen materiaalkosten berekend. Maar inderdaad: Voor een particulier al gauw een hoop geld!

Verder heb ik niet zo'n vertrouwen in universiteiten. Ik herinner mij verschillende vergelijkende testen waar monsters zowel door ons als door een universiteit werden gemeten. Totaal afwijkende getallen kwamen er soms, en met vertrouwen in je eigen analyses ga je dan toch twijfelen 8-[ Later bleek dan bijvoorbeeld dat ze een nauwkeurigheid opgaven die totaal onredelijk is, of storingen voor een bepaald element aanzagen wat er helemaal niet in kon zitten.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze allemaal hetzelfde zijn!!

Berichten: 2.035

Re: wie weet een lab?

TNO is de laatste jaren sterk verzelfstandigd, en dus ook flink commercieel geworden.... ik neem aan dat de prijzen dus inderdaad ook sterk gestegen zullen zijn :oops:

Er zal best wel verschil zitten in de kwaliteit die chemiewinkels leveren, maar ik heb ook wel eens een smak geld voor een analyse aan een bedrijf betaald, en de resultaten waren desondanks van een bedroevend niveau..... ik denk dat je er maar gewoon van uit moet gaan dat ze (univ of bedrijf) fatsoenlijk hun best doen, en dat je gewoon enorm pech hebt als er een wanprestatie wordt geleverd!

Berichten: 7

Re: wie weet een lab?

Zal ze gewoon allebei eens bellen en informeren hoe het zit! Ik laat het jullie weten wat de tarieven tegenwoordig zijn ;-) ! Hoop dat het idd niet al te erg in de papieren gaat lopen.

edit. TNO gebeld. Prijsindicatie: E 10.000,= :oops:

Berichten: 43

Re: wie weet een lab?

monky schreef: Zal ze gewoon allebei eens bellen en informeren hoe het zit! Ik laat het jullie weten wat de tarieven tegenwoordig zijn ;-) ! Hoop dat het idd niet al te erg in de papieren gaat lopen.

edit. TNO gebeld. Prijsindicatie: E 10.000,=  :oops:
Kun je dat iets nader specificeren: afdeling, soort van analyse... ik kan mij voorstellen dat wanneer je een onbekend monster aanbied dit meer kost om te analyseren dan wanneer je vraagt naar een specifieke analyse 8-[

Berichten: 7

Re: wie weet een lab?

Ik heb idd weinig voorkennis over het product. Het is een soort dikke sausachtige substantie, donkergrijs van kleur met een zweempje zilverachtige gloed. Als het indikt dan kan je het met wat druppeltjes water weer vloeibaarder maken. Na het opbrengen wordt het veel lichter van kleur. Vandaar mijn associaties met kleimaskers. Het droogt ook hard op. Mijn idee is dus dat het een alginaat is op basis van zeewier, en dat zou ik graag bevestigd of ontkracht zien. Als ik weet wát er allemaal inzit zou ik me misschien niet meer druk hoeven maken over de concentraties die er in zitten.

TNO dacht dat ze het wel konden, maar zijn meer gericht op chemische producten en dit lag dan volgens hem waarschijnlijk meer in de biologische hoek.

Hoop dat het misschien wat duidelijker is nu?

Berichten: 7

Re: wie weet een lab?

Ik weet weer wat meer! Het hoofdingredient is Actieve houtskool waarin verschillende mineralen in water in zijn opgelost.

Misschien hebben jullie hier iets aan?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: wie weet een lab?

"Actieve houtskool", is dat gewoon koolstof?

En mineralen, zou je misschien met AES kunnen bepalen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 7

Re: wie weet een lab?

ja, dat is koolstof.

Wat is AES Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: wie weet een lab?

AES, atomaire emissiespectroscopie, dat is een techniek waarbij je kijkt welke kleuren licht worden uitgezonden door een element, en de combinatie van kleuren is buitengewoon specifiek.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer