overzicht reacties

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 10

overzicht reacties

ik vroeg me af of iemand hier een overzichtelijk samevatting heeft over welke reacties er plaats kunnen vinden tussen

Alkanen

Alkenen

Alkynen

Halogeen alkanen

alcoholen

ethers

aldehyden

carbonzuren en derivaten

esters

zuuranhydride

zuuramide

keton

amide

nitrillen

benzeen

mss ben ik er nog eentje vergeten

maar om even te verduidelijk wat ik bedoel

bv

alkenen

Aditie van X2 --> halogeen alkaan

eleminatie van H2 --> alkyn

....

alvast bedankt

Berichten: 181

Re: overzicht reacties

:oops: HALLO,

je vraagt eigenlijk naar een samenvatting van een heel organisch chemie-boek !!! Dus - mijn voorstel: bezorg je een chemie-boek.

Gegroet,

Martin

Berichten: 10

Re: overzicht reacties

ik heb een chemie boek en dit is eigenlijk totaal niet overzichtelijk

vandaar dat ik een herexame chemie heb :oops:

in het chemie boek staat het der zelfs niet allemaal in

en het is niet dat ik heel het chemie boek vraag

alleen maar een korte samevatting van de reacties die tss de verschillende stoffen plaatsvinden

Berichten: 2.035

Re: overzicht reacties

Je vraagt naar meer dan 50 verschillende reacties..... dat is niet erg realistisch :oops:

Kan je iets specifieker zijn in je vraagstelling?

Berichten: 50

Re: overzicht reacties

alleen al de reacties van uw carbonylverbindingen zijn genoeg om vier chemieboeken te vullen, dus ik vrees dat je gewoon de principes zal moeten leren, en zo de boek overzichtelijk maken.

Het lijkt ( en is eigenlijk ook wel) veel, maar er zit toch een zeker systeem in, probeer dat te vinden, en dan zal je er wel geraken.
Poing

Berichten: 915

Re: overzicht reacties

Ik raad aan: let op in de les organische chemie en noteer elke reactie die je ziet op een groot karton, bv in t midden de halogeenalkanen (want die worden t meeste gebruikt) en dan verbind je de producten met lijnen waarbij je in 't kort wat aanduidingen maakt. Als je wilt post ik een deel van mijn schema, maar enkel als het écht écht nodig is..

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: overzicht reacties

Wat ik zelf deed bij het leren voor tentamens organische chemie is tijdens het leren van het boek een samenvatting te maken. Hierin vermeld je de namen van de belangrijke types reacties en eventueel reactiemechanismen en eventueel definities. Dit lijkt misschien veel werk, maar het kostte mij ongeveer 2 avonden per tentamen.

Het grote voordeel van deze methode is dat je alles zelf al een keer opschrijft. Dat is een snellere manier van onthouden dan wanneer je enkel de reacties doorleest/bekijkt.

Hiernaast heb je dan ook nog een kort naslagwerk wat je vlak voor het tentamen nog eens door kunt nemen. Omdat je de samenvatting zelf heb gemaakt roept dit ook nog extra associaties met het boek op.

succes. Afbeelding

Berichten: 10

Re: overzicht reacties

ok dan zullen we hier zelf samenvattingske van maken toch bedankt:P en opletten in de klas da had ik moete doen, is nu beetje te laat voor e. maar toch bedankt voor alle goeie raad

ik had ook nog wel een ander vraagje

wanneer gebruik je bij aldehyden en ketoen

het voorgvoegsel en wanneer het achter voegsel wanneer bijde

en hoe weet je welk voor en welk achtervoegsel je gebruikt?

je hebt voorvoegsel oxo en formyl

en achtervoegsel -al en -on

vind het vrij verwarrend :s

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: overzicht reacties

Hiervoor zul je het IUPAC-rijtje voor uit je hoofd moeten leren. En dit klinkt misschien lullig, maar zou je eventueel op je spelling kunnen letten?

Als je dyslexie hebt of anderszins moeite met de Nederlandse taal, neem ik dat laatste terug.

Berichten: 10

Re: overzicht reacties

ja heb wel lichte vorm van dyslectie en maak dus fouten zonder dat ik het besef. aan de andere kant typ ik redlijk veel in chat taal en dat gaat dan ook weer gepaard met een aantal domme fouten die ik wel zou kunnen vermijden. Ik zal proberen om hier wat beter op te letten.

je zei IUPAC rijtje van buiten leren, waar staan deze letters dan voor?

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: overzicht reacties

Geen idee, maar dat is de organisatie die zo ongeveer alle organische chemieregels heeft verzonnen. Specifiek doelde ik het op het orderijtje ester boven zuur boven aldehyde boven alcohol enzovoort :oops:

Berichten: 2.035

Re: overzicht reacties

International Union of Pure and Applied Chemistry

(eerste hit op Google) :oops:

Naamgevingsregels voor organische verbindingen vindt je hier -> klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: overzicht reacties

Hey bedankt, dat zit nu dus ook in mijn favorieten. Btw het stuk dat ik bedoelde zit 3 scrollbalkjes van onder

Berichten: 915

Re: overzicht reacties

Blijkbaar was het nuttig van mn schema te posten, het is opgebouwd in deze stijl:

Afbeelding

Als je er moeite mee hebt, en je hebt wat kennis van organische chemie kan je verder beredeneren wat je met primaire, secundaire en tertiaire alcoholen kunt aanvangen (oxideren...) Dan merk je direct dat je óók pijlen kunt terugtekenen (reductie...)

Veel plezier ermee 8-[

Edit:
Schema niet zichtbaar :oops:
-->http://afbeeldingen.atspace.com/naamloos.jpg

Berichten: 2.035

Re: overzicht reacties

Schema niet zichtbaar :oops:

Reageer