[scheikunde] vakantietaak

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gesloten
Berichten: 1

[scheikunde] vakantietaak

Hallo iedereen,

Ik heb hier een aantal vragen en ja ze zijn idd letterlijk gekopieerd van mijn opdracht maar ik weet niet meer wat ik moet doen.

Eerst zal ik mijn situatie even uitleggen. Ik heb dus een vakantietaak gekregen voor chemie en terecht want ik snap hier ook niets van. Nu na veel zoeken, vragen, ... heb ik de taak bijna volledig kunnen oplossen, buiten enkele vragen.

Ze hebben mij gezegd dat mijn vakantietaak zogoed als foutloos moet zijn anders gaat deze mij behoorlijk kunnen tegenwerken met de delibiraties van het volgende jaar moest ik weer (en dat is hoogstwaarschijnlijk) slecht scoren op chemie. Begrijp mij ook niet verkeerd de wil is er wel maar de weg ontbreekt alleen. Ik heb me al enkele dagen kapot gezocht in boeken maar ik vind gewoon geen goede uitleg. Dus alstublieft als er hier iemand is die me zou willen helpen met die oefeningen zou ik zeer dankbaar zijn.

Hier zijn ze:

1.)Geef de volledige neerslagreactie tussen:

a.) Loodnitraat en kaliumjodide

Pb(NO3)2 en KI

b.) Calciumnitraat en natriumfosfaat

Ca(NO3)2 en NaPO4

c.) Kaliumfosfaat en zinkbromide

K3PO4 en ZnBr2

2.)Hoeveel gram Na2SO4 ontstaat uit H2SO4 als er 91g HCL gevormd is?

3.)Hoeveel liter waterstofgas ontstaat uit de ontleding van 1 kilogram water?

4.)Hoeveel gram Loodjodide ontstaat uit de reactie tussen 10 gram kaliumjodide?

Reactie: Kaliumjodide + loodnitraat -> loodjodide + kaliumnitraat

5.)Volgens welk reactiepatroon verloopt de verbranding van een alkaan? Vul reactie aan:

Koolwaterstof + ... -> ... + ...

6.)Schrijf de verbrandingsreacties van methaan, ethaan, propaan en butaan en zorg dat de reactie in evenwicht is.

Alvast bedankt!

Vriendelijke groeten,

Joris de Bruine

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: [scheikunde] vakantietaak

"Beryllium - Huiswerk & Toetsen Forumregels" schreef:
  • We zijn er om je te helpen met je huiswerk, niet om het voor je te maken! Als je ergens niet uitkomt, vertel er dan ook altijd bij wat je al hebt geprobeerd en eventueel wat jij denkt dat het zou moeten zijn.
  • Post geen hele stukken die je hebt gekopieerd uit een boek. Leg uit wat je niet begrijpt aan de vraagstelling. Geef, als dat uit de vraag niet duidelijk blijkt, ook even aan wat het onderwerp van de stof is.
Lees dit even aub

Hier wat tips om je op weg te helpen:

1. Zoek in Binas eens op "Oplosbaarheid van zouten in water" dat zou 1 moeten oplossen (geen Binas? gebruik: deze pagina

2. Werk eerst de reactie eens uit, reken het aantal mol HCL uit en nu zelf even nadenken hoe het verder moet :oops:

3. zie 2

4. zie 2

5. Pak voor het gemak even ethaan of iets dergelijks (makkelijker dan werken met koolwaterstof) en wijzig aan het eind dan de getallen in 'n' OF waar bestaat je beginstof uit, wat zal er ontstaan.

6. is 5

Ik wil het best voor je controleren, maar niet compleet maken, je moet er zelf watvan leren (doel van een taak) Afbeelding

Vraag afgerond via mail/msn
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 180

Re: [scheikunde] vakantietaak

Ik zie dat er enkele Stochiometrieoef tussen zitten. Vroeger had ik er ook problemen mee 8-[

maar eigenlijk is het "poepsimpel".

Stel je reactievergelijking op.

Zoek het aantal mol per stof.

Let op de limiterende reagens!

Zet het aantal mol om naar massa, concentratie, aantal deeltjes, ...

Allemaal makkelijke formules!

Veel succes!! :oops:

Berichten: 76

Re: [scheikunde] vakantietaak

Koolwaterstof + zuurstof= CO2+H2O

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] vakantietaak

Aangezien alles al is opgelost en de topicstarter al lang niet meer op het forum actief is, zie ik niet zozeer het nut van dit topic op te rakelen.

Dus: Topic gesloten
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gesloten