[scheikunde] onderwerp profielwerkstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 2

[scheikunde] onderwerp profielwerkstuk

hallo,

ik zoek een perfect profielwerkstuk onderwerp voor sk vwo 6.

iemand ideeën???

alvast bedankt :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] onderwerp profielwerkstuk

Wat ik zou doen is een simpele organische stof proberen te maken en die controleren op zuiverheid. Veel hogescholen bieden de mogelijkheid om het profielwerkstuk op hun locatie uit te voeren.

Ken ik jou trouwens niet van FTD?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] onderwerp profielwerkstuk

Welkom Remco!

Neem eens een kijkje bij onze links of gebruik de forumzoekmachine en zoek op profielwerkstuk!

Natuurlijk willen we je verder helpen, maar bovenstaande tips zijn een mooi begin!

Berichten: 25

Re: [scheikunde] onderwerp profielwerkstuk

In mijn klas zat iemand die het deed over forensische entomologie.

Hij mocht zo de dissectie zien van een vermoordde vrouw...

Anderen deden het over de patat of aardbeien, elk zijn intresse.

Denk eens na over wat je interesseert.

Berichten: 857

Re: [scheikunde] onderwerp profielwerkstuk

bladiebla schreef: hallo,

ik zoek een perfect profielwerkstuk onderwerp voor sk vwo 6.

iemand ideeën???

alvast bedankt :oops:
Ga esters maken voor je profielwerk stuk. Het maken van, de naar bananen geurende ester, isopentylacetaat is een leuke goed uit te voeren proef. Je kan er veel over vertellen en er is veel info van op het internet.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] onderwerp profielwerkstuk

Of als uitbreiding: meer dan een ester. Om te verduidelijken: een ester is opgebouwd uit een zuur en een alcohol, en om de belangrijkheid aan te geven: aspirine is ook een ester :oops:

Berichten: 72

Re: [scheikunde] onderwerp profielwerkstuk

Esters zijn inderdaad erg interessant. Je kan massa's vertellen over hun functie als geurstoffen. Vele fruitgeuren zijn opgebouwd uit subtiele verhoudingen van tientallen esters.

De esterbinding is bovendien één van de belangrijkste bindingen in de organische chemie. Verestering, omestering of hydrolyse van een esterbinding zijn interessante reactiemechanismen.

En zoals al gezegd, het is erg leuk om zelf stofjes te maken met zo'n herkenbare geur!

Berichten: 915

Re: [scheikunde] onderwerp profielwerkstuk

... en om de belangrijkheid aan te geven: aspirine is ook een ester :oops:
En zo krijg je de vraag op de verdediging van je eindwerk: waarom lossen we, bij de bepaling van acetylsalicylzuur in aspirine, de aspirine op in ethanol en niet in water? Terwijl acetylsalicylzuur minstens even goed oplost in water dan in ethanol...

En dan sta je daar met je mond vol tanden 8-[

Berichten: 25

Re: [scheikunde] onderwerp profielwerkstuk

waarom lossen we, bij de bepaling van acetylsalicylzuur in aspirine, de aspirine op in ethanol en niet in water? Terwijl acetylsalicylzuur minstens even goed oplost in water dan in ethanol...

En dan sta je daar met je mond vol tanden tongue.gif
Dan zou ik me afvragen of salicylzuur ook oplost in ethanol, zo niet, om de troep van je acetylsalicylzuur te scheiden.

Berichten: 915

Re: [scheikunde] onderwerp profielwerkstuk

qoyop schreef:
waarom lossen we, bij de bepaling van acetylsalicylzuur in aspirine, de aspirine op in ethanol en niet in water? Terwijl acetylsalicylzuur minstens even goed oplost in water dan in ethanol...

En dan sta je daar met je mond vol tanden tongue.gif
Dan zou ik me afvragen of salicylzuur ook oplost in ethanol, zo niet, om de troep van je acetylsalicylzuur te scheiden.
Nop, dat is niet de reden :oops: Het heeft echt specifiek te maken met z'n structuur...

Berichten: 72

Re: [scheikunde] onderwerp profielwerkstuk

Omdat water uw esterbinding hydroliseert en ethanol niet?

Berichten: 857

Re: [scheikunde] onderwerp profielwerkstuk

qoyop schreef:
waarom lossen we, bij de bepaling van acetylsalicylzuur in aspirine, de aspirine op in ethanol en niet in water? Terwijl acetylsalicylzuur minstens even goed oplost in water dan in ethanol...

En dan sta je daar met je mond vol tanden tongue.gif
Dan zou ik me afvragen of salicylzuur ook oplost in ethanol, zo niet, om de troep van je acetylsalicylzuur te scheiden.
ester + water --> ????

Berichten: 72

Re: [scheikunde] onderwerp profielwerkstuk

alcohol plus carbonzuur

Berichten: 915

Re: [scheikunde] onderwerp profielwerkstuk

Juist :oops:

Er zou een afwijking zijn omdat je dan (ester + water -->zuur + alcohol) een extra zuur creërt (azijnzuur) en dat beïnvloedt je uitkomst bij titratie.

Berichten: 72

Re: [scheikunde] onderwerp profielwerkstuk

Das ne mooie om te onthouden!

Gesloten