reactie citroenzuur NaOH

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8

reactie citroenzuur NaOH

Hallo,

ik heb een citroenzuur/water oplossing met een pH-waarde van 2. Nu wil ik de pH-waarde verhogen naar 7 door middel van NaOH toe te voegen.

Welke stoffen bevat m'n neutrale oplossing dan? :oops:

Alvast bedankt!!

Groetjes D.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: reactie citroenzuur NaOH

Citroenzuur heeft 3 zuurgroepen. Om te weten wat de toestand is bij pH 7 zul je eerst de pKz-waardes van alledrie de zuurgroepen op moeten zoeken.

Berichten: 2.399

Re: reactie citroenzuur NaOH

edit: DrQuico was me voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: reactie citroenzuur NaOH

Wat zijn pKz-waardes?

Kan ik door NaOH toe te voegen dus niet al het citroenzuur wegwerken? (zoals bij de reactie van zoutzuur met NaOH? HCl + NaOH ---> H2O + NaCl

Berichten: 3.145

Re: reactie citroenzuur NaOH

Citroenzuur is een zwak zuur met drie afsplitsbare H-atomen, dus je kunt het schrijven als H3Citr, waarbij Citr staat voor het (redelijk ingewikkelde) citraat ion.

Het zuur kan alle drie H+ afstaan en dan houd je Citr3- over, het zgn. citraat ion. Echter, het is niet zo, dat als je voor ieder molecuul H3Citr drie moleculen NaOH toevoegt, dat dan de pH gelijk is aan 7. Omdat het een zwak zuur is, zal er minder afsplitsing zijn en zullen er nog veel vrije OH- ionen zijn. De pH zal dus hoger zijn dan 7 en er zullen ook nog ionen H2Citr- en HCitr2- in oplossing voorkomen.

Met behulp van de Kz waarden van het zuur kun je precies uitrekenen hoeveel NaOH je moet toevoegen om de pH gelijk te maken aan 7. Dit zal dus minder dan 3 molecuul-equivalenten van het zuur zijn. Het voert echter te ver om hier de complete berekening te doen. Ik zou in jouw geval gewoon NaOH-oplossingen toedruppelen, al roerende en de pH meten met pH strips (of beter, een electronische pH meter) tot je op ca. 7 uitkomt.

Bij die pH van 7 zul je dus lang niet alle H+ hebben geneutraliseerd, er zullen nog veel ionen H2Citr- en HCitr2- in oplossing voorkomen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: reactie citroenzuur NaOH

1000x dank voor de uitleg!

Berichten: 704

Re: reactie citroenzuur NaOH

met de formule van Hendersson-Hasselbalch kun je gemakkelijk nagaan welke ionsoorten je hebt bij pH = 7,00:

pH = pKa + log [A-]/[HA]

Hieruit volgt dat wanneer pH = pKa, de verhouding [A-]/[HA] = 1:1. Als pH = pKa + 1, dan geldt de verhouding als 10:1. Bij pH = pKa + 2 geldt deze verhouding als 100:1

Hetzelfde krijgje als pKa = pH + 1, dan is de verhouding 1:10 en voor pKa = pH + 2 geldt de verhouding als 1:100.

Zo kun je een voor een nagaan voor elke pKa-waarde wat de verhouding is bij pH = 7,00 en bepalen welke ionsoorten er aanwezig zijn.

Reageer