norm

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 18

norm

hey,

ik kom messchien met een domme vraag, maar ik vroeg me af wat nou percies een norm is. is een norm een streef waarde, of is dat een waarde waar je niet boven mag komen?

alvast bedankt

groete menno,

Berichten: 2.035

Re: norm

Het wat vaker gebruikt in de tweede betekenis (grenswaarde) van het woord... Een "streefwaarde" hoef je niet te halen, een norm moet je halen! :oops:

Berichten: 205

Re: norm

Het wat vaker gebruikt in de tweede betekenis (grenswaarde) van het woord... Een "streefwaarde" hoef je niet te halen, een norm moet je halen! :oops:
norm (de ~, ~en)

1 manier van handelen waarnaar een categorie van personen zich kan of moet richten

2 regel voor de normalisatie => criterium, graadmeter, ijkpunt, maatstaf, normering, standaard

- vandale.nl

dus een norm hoef je niet te halen, nog wil je er naar streven... het is een waarde die "normaal" is voor een bepaalde stof (chemich gezien).

het hangt er van af waarvan je een norm hebt, en van wie of wat die norm is.

Berichten: 2.035

Re: norm

Het hangt er inderdaad van af van wie de norm afkomstig is, en hoe zwaar de consequenties zijn bij het niet-halen..... dus de definitie van van Dale lijkt me hier dan ook irrelevant! :oops:

Vraagsteller vroeg naar het verschil tussen "norm" en "streefwaarde" (en of dat hetzelfde is).... en omdat dit het chemieforum is, gaan we ervan uit dat het om chemische "normen" gaat. Een "norm" in de chemie moet je (bijna altijd) halen: bijvoorbeeld de maximum concentratie van een stof in je afvalstroom, of de minimum hoeveelheid stof in een product.....

Een "streefwaarde" is iets wat je probeert te halen, maar waarvan het effect van "niet-halen" duidelijk minder zwaar zal zijn dan het niet halen van een "norm"!

Reageer