Voorwaartse snelheid middelpunt cirkel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Voorwaartse snelheid middelpunt cirkel

Ok, ik leg mijn hand op een bal en beweeg die met een snelheid voorwaarts. Wat is dan de voorwaartse snelheid van de bal??

Ik zou zeggen een half maar hoe onderbouw ik dat met een formule.

TANX in advance!!

Berichten: 2

Re: Voorwaartse snelheid middelpunt cirkel

Niemand???? Dit moet toch een eitje zijn, schaam mezelf dat ik het niet weet. Ik had zelf een formule opgezet waarbij de hoeksnelheid om het onderste punt van de cirkel overal gelijk is. Zo kan je met de snelheid aan de top de snelheid in het midden uitrekenen. En dan kom je op de helft.

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Voorwaartse snelheid middelpunt cirkel

Nou dat lijkt me makkelijk.

Je kunt de doorsnede van de bal als een hefboom zien. De onderkant zit op de grond, de bovenkant zit tegen je hand, het midden (het midden van de hefboom) beweegt dan natuurlijk de helft zo snel als je hand (het uiteinde van de hefboom).

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Voorwaartse snelheid middelpunt cirkel

Ik vind een bol wel zo´n eigenaardig object... Het staat op 1 klein puntje en het valt toch niet om!!!

Berichten: 259

Re: Voorwaartse snelheid middelpunt cirkel

Misschien omdat het zwaartepunt en het metacentrum allebei, voor alle posities op hetzelfde middelpunt van de bol staan?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Voorwaartse snelheid middelpunt cirkel

Ik vind een bol wel zo´n eigenaardig object... Het staat op 1 klein puntje en het valt toch niet om!!!


Ik denk juist dat hij wel steeds omvalt, maar dan komt hij toch weer altijd op 1 klein puntje uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Voorwaartse snelheid middelpunt cirkel

Duh, da noemen ze rollen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Voorwaartse snelheid middelpunt cirkel

Ja, dat had ik zelf ook al begrepen, jij zei dat je een bol een eigenaardig object vond, omdat het op 1 klein puntje staat en toch niet omvalt. Ik probeerde duidelijk te maken dat als hij wel omvalt hij toch weer op 1 puntje komt, hij kan dus niet anders, dus valt het volgens mij wel mee met de eigenaardigheid van dit object.

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Voorwaartse snelheid middelpunt cirkel

Nou, als je aan een willekeurig iemand vraagt of hij een voorwerp kan noemen dat op 1 punt staat en toch niet omvalt zal diegene verbaast zijn over het antwoord.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Voorwaartse snelheid middelpunt cirkel

De snelheid van de bal is natuurlijk dezelfde als die van je hand als de bal langzamer zou gaan, dan zou hij door je hand bewegen als hij sneller zou gaan zou de bal loskomen van de hand
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Voorwaartse snelheid middelpunt cirkel

Fout. Doe het volgende maar eens...

Doe je mouw omhoog...

Leg je hand op een bal...

Rol de bal ver naar voren...

Op een gegeven moment bevind de bal zich onder je elleboog...

in plaats van onder je hand. Hoe kan dat nou?? De snelheid van de bal en je hand was toch hetzelfde??

Re: Voorwaartse snelheid middelpunt cirkel

Afbeelding

Het zit als volgt:

Het middelpunt van de cirkel heeft t.o.v. de grond een snelheid van x m/s (=voorwaartse snelheid). Dit betekent dat de baansnelheid van de cirkel ook gelijk is aan x m/s. (Zouden deze snelheden niet hetzelfde zijn, dan zou de cirkel slip vertonen!)

We weten nu dat de baansnelheid van de circel x m/s is t.o.v. het middelpunt van de cirkel. Als we de figuur hierboven bekijken, is te zien dat de snelheidsvector bovenop de cirkel dezelfde kant op wijst als de voorwaartse snelheidsvector.

De baansnelheid van de cirkel is t.o.v. de grond dus: x m/s + x m/s = 2x m/s.

De snelheid van de hand is dus 2 maal zo groot als de snelheid van het middelpunt van de cirkel

Berichten: 7

Re: Voorwaartse snelheid middelpunt cirkel

Dat vorige berichtje komt dus van mij... :shock: , maar ik vergat in te loggen...

Edit: Hier is het plaatje nog een keer, de vorige link deed het niet altijd.

Afbeelding

Reageer