Bacterien in soep.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 52

Bacterien in soep.

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag over het bewaren van soep,

Als je soep langer wilt bewaren is het dan het beste om de soep gewoon af te laten koelen en dan weer te laten koken en de bacterien dood te laten koken of kan je de soep het beste in de koelkast zetten?

Maar als je de soep in de koelkast zet, moet hij toch ook afkoelen en kunnen in die tijd toch alle bacterien zich weer vermenigvuldigen.

Wat kan je het beste doen? Heeft iemand goede raad?

Dankjewel, groetjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Bacterien in soep.

Volgens mij kan je het beste de soep zo snel mogelijk laten afkoelen, want dat remt bacteriegroei. Dus in de koelkast zetten zo gauw als de pan zover is afgekoeld dat het glas van de planken in je koelkast er tegen kan...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: Bacterien in soep.

Plumbum schreef: Maar als je de soep in de koelkast zet, moet hij toch ook afkoelen en kunnen in die tijd toch alle bacterien zich weer vermenigvuldigen.
Ik denk dat je hier de invloed van de relatief korte tijdsschaal wat onderschat. :oops:

In die 10-30 minuten die de soep nodig heeft af te koelen van heet (= alle pathogene bacterien dood) tot "koelkast-koud" zal hij niet zwaar besmet raken met "verse" bacterien, zeker niet als je standaard hygienische maatregelen neemt (schone handen, folie over de pan, niet erin hoesten e.d. 8-[ ).

ik denk dus dat het weinig uit zal maken hoe je de soep laat afkoelen, mits je de genoemde maatregelen in acht neemt!

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Bacterien in soep.

ik denk dus dat het weinig uit zal maken hoe je de soep laat afkoelen, mits je de genoemde maatregelen in acht neemt!
Als dit klopt, en mijn Eneco bespaarkalender op de WC ook gelijk heeft, kun je je soep het beste buiten de koelkast tot ongeveer kamertemperatuur laten afkoelen en dan pas in de koelkast zetten.

Dit bespaart energie, je koelkast hoeft dan niet zo hard te werken. :oops:

Berichten: 740

Re: Bacterien in soep.

idd, goed ervoor zorgen dat de soep gekoeld blijft en goed afsluiten van andere producten in de koelkast. Soep, en met name de bouillon blijft natuurlijk een ideale kweekvijver voor bacterien.

Berichten: 127

Re: Bacterien in soep.

idd, goed ervoor zorgen dat de soep gekoeld blijft en goed afsluiten van andere producten in de koelkast. Soep, en met name de bouillon blijft natuurlijk een ideale kweekvijver voor bacterien.
Als je kookt met de deksel op de pan, en ook zo laat afkoelen, blijft de soep steriel. Na afkoelen met deksel en al in de koelkast zou geen bederf mogen opleveren.

Smakelijk trouwens.

Jdeketel

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Bacterien in soep.

Bij het koken van een product worden alle bacteriën gedood. Zolang de materie niet in aanraking komt met de buitenlucht blijft het steriel. Dit proces wordt sterilisatie genoemd. Door afkoeling in een gesloten systeem blijft het product gescheiden van een bacteriele omgeving en zal een besmetting niet optreden. Echter bij het niet voldoende afsluiten van een product hebben de bacteriën vanuit de buitenlucht weer een kans om zich te ontwikkelen(groeien). Daarom is goed afsluiten wel een pré. Verkoeling dan wel invriezen zorgt er voor dat de bacteriën niet kunnen groeien maar ze gaan ook niet dood. Bij gekoelde producten zit echter wel een grens van houdbaarheid. Dus kan men soep ook invriezen voor nog langere houdbaarheid. :oops:

MvG Ron

Berichten: 6

Re: Bacterien in soep.

ik moet ook zo iets ongeveer weten

maar dan ook welke micro organisme precies voor dat bederf zorgen

is dat e- coli mischien

of nog veel meer ??

alvast thx

Berichten: 27

Re: Bacterien in soep.

Ik geef toch de voorkeur aan snel afkoelen want als je langzaam afkoeld krijgen eventuele sporen de tijd om te ontkiemen (denk aan de groente of rijst die sommige mensen in de soep doen).

Als die dan vervolgens een thermostabiel toxine vormen dan kan je doorverwarmen tot je een ons weegt maar je zal er hondbseroerd van worden.

Ik geef de voorkeur aan snel afkoelen en vlug (als hij niet meer dampt) in de koelkast.

groet, Martijn

Berichten: 162

Re: Bacterien in soep.

Het voedingscentrum op internet heeft een bacteriewijzer

Hier vind je alle informatie van bacterien die een rol spelen bij voedselbederf in verschillende soorten voedsel,

Berichten: 6

Re: Bacterien in soep.

saturnus ans schreef: Het voedingscentrum op internet heeft een bacteriewijzer

Hier vind je alle informatie van bacterien die een rol spelen bij voedselbederf in verschillende soorten voedsel,
oké hartelijk dank

ik ga meteen ff kijken

Reageer