Methyl groep

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Gebruikersavatar
Berichten: 6

Methyl groep

Wie weet hoe men een methyl groep (CH3) kan laten aansluiten aan een ander amino groep ?

zodanig dat die molecul een eindpunt heeft (CH3)

moet ik (product 1) laten koken met een oplosmiddel en dan verdampen ?

iemand een idee ?

greetz Steven
Ik weet weinig van veel

Berichten: 2.399

Re: Methyl groep

Er zijn verschillende manieren om dit te doen. In eiwit chemie wordt dit permethylation genoemd. Zoek hier eens op in wetenschappelijke literatuur, ik heb de referenties zo niet bij de hand.

Berichten: 181

Re: Methyl groep

Hallo Steven,

(Ik zoek nog naar een oplossing, maar ...)

:oops: Om wat voor een "amine" gaat het primair, secundair, tertiar ?

-en- Wat voor een product wens je secundair, tertiar, quartenair ?

Gegroet,

Martin

Attachment / Bewerking

Methylation:

methylation with methyl iodide (mostly no control, reaction mixture)

R-NH2 (+ CH3I) --> R-NH-CH3 (+ CH3I) --> R-N(CH3)2 (+ CH3I) --> R-N+(CH3)3 [kation] + I- [anion]

reduction

R-NH2 + (BOC)2O [BOC-anhydride] --> R-NH-CO-O-tBu + LiAlH4 [reduction] --> R-NH-CH3

R,R"-NH + (BOC)2O --> R,R"-N-BOC --> R,R"-N-CH3

reductive amination

R-NH2 + H2CO --> R-N=CH2 [reduction with a boro-hydride complex] --> R-NH-CH3

R,R"-NH + H2CO --> R,R"-N+=CH2 --> R,R"-N-CH3

-enne- Er zijn nog verdere mogelijke wegen, maar zoals Leon (Napoleon) reeds aanduidt, hierover moet genoeg in de literatuur te vinden zijn.

De complete reductie van de BOC-groep (tBu-O-CO-; "protective group") met LiAlH4 schijnt me een goede methode om zowel primaire als secundaire amines te methyleren, maar - er moeten natuurlijke geen andere functies zijn die man kan reduceren. Zo heeft ook de „reductieve aminering" zijn voors en tegens, want - ook andere „amine-groepen"worden op deze wijze gemethyleerd …

-hhmmm- Langzaam begin ik te vermoeden, beter - vraag ik me af: „will je de ‚methyl" op de primaire amine van een ‚peptide" hebben ?"

Gegroet,

Martin

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Methyl groep

De amine die ik bedoel is een amfetamine dus als je die hebt, met wel product (oplosmiddel) zoals aceton of xyleen of tolueen, moet je de reactie doen ? en hoelang moet die aanhouden die reactie , om uiteindelijk een methyl groep aan de amfetamine te koppelen
Ik weet weinig van veel

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Methyl groep

Ik kan er niets aan doen, maar als ik dit lees krijg ik iedere keer het gevoel dat het om de volgende reactie gaat:

alpha-Methyl-1,3-benzodioxole-5-ethanamine + methyl(hoedanook) ---> N-Methyl-3,4-methylenedioxyamphetamine

8-[

Ik vind het zo'n zware kost voor een niveau tweetje...:
een methyl groep (CH3) kan laten aansluiten aan een ander amino groep ?

zodanig dat die molecul een eindpunt heeft (CH3)
:oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Methyl groep

ik heb alleen ergens gelezen ( weet nietmeer waar ) dat als je amfetamine laat reageren met een oplosmiddel zoals xyleen of methylchloride en dan alles laten verdampen, dat je dan de methyl groep van de methyl chloride hebt gekoppeld aan de amfetamine klopt dat?

als je dat hebt gekoppeld bekom je methamfetamine ( vandaar die methyl groep )

btw de formule van xyleen is toch CH3 ?
Ik weet weinig van veel

Berichten: 173

Re: Methyl groep

Je wilt dus eigenlijk gewoon meth(amfetamine) maken? :oops: 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Methyl groep

nou, ik niet, maar ik heb dat gelezen, en wil gewoon weten of dit zo is

-> amfetamine laten reageren met een product dat de methyl groep aan de amfetamine geeft zodat er methamfetamine ontstaat
Ik weet weinig van veel

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Methyl groep

Helaas dan, syntheses van drugs vallen buiten de Algemene Regels van het forum!

Topic gesloten

Voor vragen of opmerkingen kan je me mailen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gesloten