vitamines

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 74

vitamines

Er gaan altijd zo'n verhalen de ronde dat je vitamines verliest als je iets kookt. Maar wat ik me afvraag worden vitamines echt vernietigd door de temperatuur (voor de meeste lijkt mij dat alvast zeker niet). Of is het gewoon dat de eiwitten waar deze vitamines meestal inzitten als coënzym, gedenatureerd worden en dus het vitamine vrijstellen dat dan verdwijnt in het kookvocht, en dus als je dit afgiet ben je meteen ook een deel van je vitamines kwijt. (soms kan het ook zijn dat je iets moet koken vooraleer je het vitamine kan opnemen, zoals om uit een ei biotine (vitamine H) op te nemen, dat anders zo sterk gebonden is aan avidine dat je het niet kan opnemen.)

Dus worden vitamines echt vernietigd bij het koken?

Berichten: 2.035

Re: vitamines

Beide door jou beschreven processen treden op..... omdat "vitamines" een nogal breed scala aan soorten chemische verbindingen beslaan, kan je je voorstellen dat er zowel vitamines zijn die chemisch instabiel zijn zodra je ze uit hun matrix haalt, als vitamines die uit hun matrix gehaald onmiddelijk oplossen in kokend water, en aldus "verdwijnen" :oops:

Berichten: 485

Re: vitamines

Het oplossen in kokend water van vitamines is bekend. Koks raden daarom ook altijd aan om van het water waarin je de groentes hebt gekookt te gebruiken voor een soep of saus oid.

(Wow ik als absolute kook-kneus met zo'n antwoord Afbeelding )

Berichten: 74

Re: vitamines

uhu en voorbeelden van vitamines die kapot gaan door koken?

Berichten: 2.035

Re: vitamines

Vitamine B1 (Thiamine)

Vitamine B5 (Pantotheenzuur )

Vitamine C (ascorbinezuur)

Vitamine B2 (Riboflavine)

Dit soort info is "all over" het internet te vinden, bijv. hier -> klik :oops:

Reageer