[scheikunde] Zelfstandig onderzoek

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

[scheikunde] Zelfstandig onderzoek

Hallo allemaal!

Samen met een vriendin wil ik mijn zelfstandig onderzoek voor scheikunde over appels doen.

We willen dit meteen uitbreiden tot een profielwerkstuk.

We willen kijken naar de vitamine C in de appels en het bederfproces onderzoeken.

Nu zijn we ook nog bezig met een 3e punt:

we willen misschien drank maken van appels of we willen de suiker eruit halen

en dit dan evt zover krijgen tot een "klontje".


[!]

Nou is mijn vraag: weet iemand misschien hoe je de suiker uit een appel krijgt??

Heeft er iemand misschien tips/sites over dit onderwerp!!

Alvast bedankt!

gr's Renske

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Zelfstandig onderzoek

Als je de suiker eruit wil halen zal je deze moeten extraheren... misschien door appelpulp te laten koken in water, en het water vervolgens in te dampen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Zelfstandig onderzoek

Ik denk dat de methode van berylium niet gaat werken, omdat deze methode amper selectiviteit heeft. De suikers zullen vast en zeker achterblijven, maar super veel andere stoffen ook. Zeker wanneer je mooie witte kristallijne suikerklontjes wilt, zul je echt zeer zuiver suiker moeten genereren. Hoe het dan wel zou moeten, moet ik je eerlijk gezegd ook schuldig blijven :oops: .

Opmerking 2: Heb je wel eens nagedacht over de soorten suiker die er zijn? In appels zit bij mijn weten amper glucose/sacharose, 10%?! De rest is fructose. Suiker klontjes bestaan volgens mij uit kirstalsuiker wat voornamelijk toch sacharose is.......

Succes in iedergeval met je project

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Zelfstandig onderzoek

In appels zit inderdaad naast sacharose ook fructose en glucose..... en om die drie van elkaar te scheiden heb je wel iets meer nodig dan huis-, tuin- en keukengereedschap!

Precieze getallen voor suikers in appels (en ander fruit) vindt je hier -> klik :oops:

Berichten: 181

Re: [scheikunde] Zelfstandig onderzoek

:oops: ... een link met chemische experimentjes (in het engels) over het (enzymatische) bruiningsproces van appels bij verschillende pH's --> Rottende_Appels

Gegroet,

Martin

Berichten: 2.746

Re: [scheikunde] Zelfstandig onderzoek

drank van appels: appelsap, cider en calvados

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Zelfstandig onderzoek

Als je de suiker eruit wil halen zal je deze moeten extraheren... misschien door appelpulp te laten koken in water, en het water vervolgens in te dampen?
Ik vind dit toch geen slecht idee hoor. Misschien na het koken nog even filtreren...

Maar als je het gefiltreerde extract vervolgens indampt heb je wel ´appelsuiker´. Suikerklontjes met enigszins een appelsmaak.

Zuivere suiker uit appels halen lukt, denk ik, inderdaad niet makkelijk.

Maar het door Renske genoemde alternatief vind ik nog veel aantrekkelijker: drank maken van appels. Maak cider of appelwijn. Je kunt die zelfs nog destilleren tot appelbrandewijn (onofficieel calvados).

Recepten en methoden genoeg op internet (google ´zelf wijnmaken´, niet alleen voor appels!).

Berichten: 127

Re: [scheikunde] Zelfstandig onderzoek

Als je suiker voor klontjes wil maken zou je het natuurlijk ook gewoon met suikerbieten kunnen proberen. ca. 70% sacharose en nagenoeg geen andere suikers.

Succes

Maar cider maken is ook nog leuk na het bottelen.

Reageer