IJzeroxide maken

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

IJzeroxide maken

Ik wou ijzeroxide (roest) gaan maken dus ik had natriumchloride opgelost in water. Hierna nam ik twee draadjes (die aan de ene kant aangesloten waren op een voeding (12V) en aan de andere kant zaten van die krokodillen klemmetjes. Ik stak deze in het water en aan de plus pool hing ik een spijker. Er ontstond inderdaad ijzeroxide, maar aan de andere pool gebeurde er ook iets met dat krokodillen klemmetje. Die kreeg een donkere kleur en de vloeistof begon helemaal geel te kleuren (nou ja, een soort neerslag, er zweven gele deeltjes door). Dit was in de handleiding niet zo voorspeld. Het zou zelfs uren moeten duren en dan had je een heel klein beetje ijzeroxide. Is er iemand die dit kan verklaren en mij kan vertellen wat die gele stof is? Is dat ijzeroxide of iets anders? Ik weet niet of de gele stof door de spijker of door dat rare klemmetje komt wat ook op de een of andere manier aan het reageren was.

PS. met het + klemmetje gebeurde niks.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: IJzeroxide maken

Heb je de klemmetjes ook in de vloeistof gehangen? Dit is niet de bedoeling.

Als het goed is moet aan het klemmetje waar geen ijzeroxide onstond (d.i. de kathode) gasontwikkeling hebben plaatsgevonden door ontwikkeling van waterstofgas. Dit zorgt er voor dat het metaal donker kleurt.

De gele deeltjes zouden ijzer(III)chloride kunnen zijn. Als je de volle 12 V op de klemmetjes hebt gezet, dan zal het ijzerroest uit FeO en Fe3O4 bestaan.

Ik kan me voorstellen dat een deel van het Fe(III) oplost en neerslag geeft met de chloride-ionen.

Berichten: 219

Re: IJzeroxide maken

Waar wil je de ijzeroxide trouwens voor gebruiken?

Reageer