[scheikunde] zuurstofgenerator

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] zuurstofgenerator

Afbeelding Voor een werkstuk voor natuur-/scheikunde is mijn dochter op zoek naar info over een zuurstofgenerator. Ze heeft net 1 jaar dit vak gehad en we zijn dus super leek op dit gebied.

Wie kan mij tips of links geven waar de antwoorden op de volgende vragen te vinden zijn:

wat is het verschil: zuurstof uit een tank of uit de lucht

hoe krijg je zuurstof in een (mobiele) tank

hoe maakt een generator zijn zuurstof

Alvast bedankt!

Annemiek vd Heijden

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] zuurstofgenerator

Misschien komt dit een beetje beledigend over: maar hoort Uw dochter er niet iets van te leren en niet U? :oops:

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: mag ik dit een nogal nutteloze post vinden? Hier heeft de vraagsteller echt he-le-maal niks aan...</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 873

Re: [scheikunde] zuurstofgenerator

als uw dochter Afbeelding 'googled' met gasgenerator, zuurstofgenerator en daarna bv het principe van een moleculair zeef googled moet daar wel iets uit te halen zijn.

suc6

anders nog maar even hier verder vragen

Berichten: 2

Re: [scheikunde] zuurstofgenerator

Misschien komt dit een beetje beledigend over: maar hoort Uw dochter er niet iets van te leren en niet U?  :oops:
nee hoor, is niet beledigend.

Zij moet het zelf doen maar ik was een beetje aan het surfen.

Alles wat ik zag was behoorlijk ingewikkeld en daarom heb ik de vraag op deze site gezet.

Mijn dochter komt zo thuis en dan kan ze aan de slag. Ik hoopte dat ze op deze manier wat gerichter kan gaan zoeken.

Ik moet zeggen dat ik het mijn interesse ook wel heeft omdat mijn moeder afhankelijk is van zo'n zuurstof apparaat. Vandaar! 8-[

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] zuurstofgenerator

Annemieke weet waarschijnlijk wel dat lucht voor ongeveer 20 % uit zuurstof bestaat en dat de rest bijna allemaal stikstof is. In onze longen is het gemiddelde zuurstofgehalte wat lager dan in lucht en bevat veel meer CO2 ( ook wel genoemd koolzuurgas). Dit koolzuurgas zorgt voor de ademhalingsprikkel voor de longen.

Zuurstof in een fles voor mensen met ademhalingsmoeilijkheden bevat daarom ook

kooldioxyde (CO2). Echter, onze longen zijn helemaal ingesteld op die 20% zuurstof in de lucht. Veel hogere zuurstofpercentages over een lange periode kunnen de longblaasjes beschadigen. Daarom is men meestal nogal voorzichtig en terughoudend bij het toedienen van extra zuurstof aan patienten. En sportmensen, die zichzelf via hun longen helemaal gaan verzadigen met zuurstof om een grote prestatie te kunnen leveren, nemen daarbij een gezondheidsrisico.

Dus, om het nog even samen te vatten: Het gasmengsel, dat wij lucht noemen, kan een heel andere samenstelling hebben dan het gasmengsel in een cylinder met zuurstof.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 873

Re: [scheikunde] zuurstofgenerator

Wij hebben hier een stikstof generator waarbij de stikstof mbv membranen uit perslucht wordt gehaald. Ik heb niet iets kunnen vinden ofdat dit ook met zuurstof kan. Misschien dat je eens kunt bellen met het bedrijf. Site: Avilo.nl

Berichten: 11

Re: [scheikunde] zuurstofgenerator

bij zuurstof in de tank is meestal de concentratie van zuurstof 100% maar in de lucht is het 20%... (er zit alleen maar zuurstof in de tank maar in de lucht zitten er andere stoffen..

die zuurstof in de tank wordt gemaakt.. je maakt die zuurstof en zet het in de tank..

en ik weet niet over wat soort generator je praat.. effe die goed uitleggen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] zuurstofgenerator

Je kunt zuurstof uit de lucht laten condenseren (als vloeistof dus) bij -183 °C. Je kunt de vloeibare zuurstof vervolgens in een gasfles stoppen. De zuurstof condenseert eerder (bij hogere temperatuur) dan stikstof, dus daar heb je geen last van als je de temperatuur niet te laag maakt.
Wij hebben hier een stikstof generator waarbij de stikstof mbv membranen uit perslucht wordt gehaald. Ik heb niet iets kunnen vinden ofdat dit ook met zuurstof kan.
Wanneer je met membranen stikstof uit lucht verwijderd, houd je aan de andere kant natuurlijk lucht die verrijkt is aan zuurstof over. :oops:

Berichten: 873

Re: [scheikunde] zuurstofgenerator

Wanneer je met membranen stikstof uit lucht verwijderd, houd je aan de andere kant natuurlijk lucht die verrijkt is aan zuurstof over.


Dat is ook mijn achterliggende gedachte maar ik weet niet hoeveel stikstof uit de luchtstroom wordt gehaald. de stikstof heeft een zuiverheid van 99,9% en die zuiverheid wordt bepaald door de 'filterende' werking van de membranen. Het is heel goed mogelijk dat hiervoor maar 80% van de stikstof uit de luchtstroom wordt gehaald. Je houdt dan een lucht mengsel over van ruwweg 45% stikstof en 55% zuurstof. (en nog een beetje CO2, en water?).

Wellicht dat die info verkregen kan worden bij 'avilo', zij produceren deze generatoren.

Reageer