biologie..

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 32

biologie..

heij mensen

kheb een paar vragen

ik kan ze niet op google opzoeken want om de een of andere reden

wil de site het niet doen..

ook wikepedia wil het niet doen

dus dit is mijn laatste hoop

ik hoop dat iemand mij kan helpen..

Hoe ontstaan die verschillende luchtjes als iets bedorven is?

Wat is er in die afvalhopen werkelijk aan de hand?

Gebeuren er dingen die je niet kunt ruiken, maar die misschien wel schadelijk zijn?

Zou er een verband zijn tussen de steeds terugkerende darmstoornissen bij de bewoners van het studentenhuis en de " afvalverwerking " ?

mvg natascha

alvast bedankt!

Berichten: 181

Re: biologie..

Hallo Natascha,

Meestal bevat het voedel, eigenlijk altijd (!), vele verschillende bacterien en schimmels. Ook zij kunnen het voedsel gebruiken om te groeien en om zich te vermenigvuldigen (-vandaar "Houdbaarheidsdatum-). Om het voedsel te kunnen gebruiken, moeten de "voedselmoleculen" (peptiden, suikers, vetten, etc.) eerst in kleinere eenheden worden afgebroken. Dit afbreken gebeurt door "enzymen", die door de bacterien en schimmels worden afgescheiden, zodat ze aansluitend de kleinere eenheden / moleculen kunnen opnemen. - Natuurlijk ruiken niet alle "afbraakproducten" even lekker en kleinere moleculen zijn vluchtiger (-of lossen beter op in aerosolen-). - En 'ja', ook kunnen er daarbij schadelijke (geurloze) producten / moleculen ontstaan.
Zou er een verband zijn tussen de steeds terugkerende darmstoornissen bij de bewoners van het studentenhuis en de "afvalverwerking" ?
:oops: - ik stel voor géén bedorven voedsel meer te eten ...

Maar, serieus - wat bedoel je met 'afvalverwerking' - handelt het zich om "normaal(-huis)" afval, of "biologisch (etensresten, ed.) afval ?

- Biologisch afval kan / zal stinken en misschien draait daarom je maag ervan om, maar - echte darmstoornissen verwacht ik niet direct.

Gegroet,

Martin

Berichten: 740

Re: biologie..

Darmstoornissen kunnen in studentenhuizen idd wel optreden als de hygiëne dusdanig slecht is.

Dit kan komen door het rotten van voedsel in de koelkast (kruisbesmetting) maar ook door het slecht schoonmaken van aanrechten, kookgerei e.d.

Maar dit probleem komt uiteraard niet alleen voor in studentenhuizen maar ook in restaurants...

Berichten: 2.035

Re: biologie..

"Vieze" luchtjes van bedorven voedsel bestaan voornamelijk uit vluchtige zwavelverbindingen (voornamelijk H2S), ontstaan door denaturatie (met name van de disulfide-bruggen) van eiwitten ....

Reageer