[scheikunde] Neerslag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Neerslag

Hallo, ik heb dit jaar voor de tweede maal een herexamen voor chemie, vorig jaar was mijn herexamen heel goed gelukt, maar dit jaar vrees ik er voor en ik hoop dat jullie het niet erg zouden vinden om me een beetje te helpen met de reactievergelikingen.

Bariumchloride en natriumsulfaat

Hoe kan je weten dat er een neerslag plaats vind in de reactie of moet je dit gewoon vanbuiten leren?

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] Neerslag

Het ligt eraan of je Binas kan en mag gebruiken.

Toen ik op de HAVO zat was het niet nodig om de neerslagreacties uit het hoofd te leren. We moesten alleen de juiste Binas tabel kunnen gebruiken. Welke tabel dat ondertussen is weet ik niet want de Binas veranderd geloof ik elk jaar.

Als je geen Binas gebruikt dan zou ik eerlijk gezegd niet weten hoe je uit een reactie kan zien of er een neerslag ontstaat of dat de producten (water-)oplosbaar zijn....

succes

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Neerslag

Binas is dat zoiets als de tabel van mendeljev? Ik zit in België nog maar in het middelbaar... Ik weet echt bitter weinig over chemie

Toch al bedankt voor je antwoord

Berichten: 915

Re: [scheikunde] Neerslag

Net zoals ik al zei in dit topic: niet iedereen heeft Binas.

Enfin: als je een tabel van onze vriend Mendeljev hebt, is de kans groot dat er op de achterkant een klein tabelletje staat met "solubility in water, 20°C" of iets dergelijks. Dit staat wel enkel op de relatiegeschenk-tabelletjes met reclame, dus ik weet niet of het ook in je boek staat.

Kan je verder denk je?

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] Neerslag

Net zoals ik al zei in dit topic: niet iedereen heeft Binas.
Ik weet het.

Daarom zei ik ook: "Het ligt eraan of je Binas kan en mag gebruiken".

Als ik zie dat iemand uit Belgie komt dan zal ik nooit naar de Binas verwijzen, maar als iemand 'locatie: onbekend' heeft dan kun je naar Binas verwijzen en erbij vermelden hoe het eventueel anders kan. Eventueel anders betekent in mijn geval dus: 'ik weet niet hoe anders dus wacht op de reactie van een ander'.

Afbeelding

Berichten: 915

Re: [scheikunde] Neerslag

Excuseer :oops:

We wachten dan maar op een tabelbeschrijving van de vraagsteller.

Berichten: 165

Re: [scheikunde] Neerslag

Meestal hebben de tabellen die gebruikt mogen worden op school geen oplosbaarheidstabel. Maar je kan wel in grote lijnen ongeveer weten wanneer een zout oplosbaar is of niet.

Zo zullen alle Na -en K-zouten oplosbaar zijn. Bijna alle acetaten, nitraten, chlorides en ammoniumzouten zijn goed oplosbaar. En het zijn bijna altijd dezelfde metalen die slecht oplosbare zouten hebben: Hg+ , Ag+ , Pb2+

Slecht oplosbare sulfaten: Hg, Pb, Ca, Ba, Ag

Veel carbonaten zijn slecht oplosbaar , behalve natuurlijk de Na -en K-zouten en de ammoniumcarbonaat

Alle sulfides zijn slecht oplosbaar, behalve ...

Alle nitrieten zijn slecht oplosbaar, behalve ...

Als je een mooi overzichtje wil, kan je op deze link verder

Succes !

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Neerslag

Je moet er op letten als je een reactie maakt dat je slecht oplosbare zouten en zwakke zuren aan elkaar schrijft, en dus niet in ionen!

groetjes Lineke

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Neerslag

Ba2+ + Cl- + Na+ + SO42- --> BaSO4(s) + Na+ + Cl-

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Neerslag

Let je ook op het neutraliseren van de ladingen?

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Neerslag

Zoals de meeste al zeggen staat het in binas maar je moet onthouden dat alle zouten met natrium (Na) goed oplossen in water en alle zouten waar nitraat (no3 aanzit lossen sowieso goed op in water en voor de rest heb je echt een tabel nodig succes

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Let je wel op je notatie? Nitraat is NO3-; kijk eens in de helpfunctie hoe je sub- en superscript gebruikt.

Met wat punten en komma's is je post ook wat leesbaarder trouwens.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Neerslag

de tabel is al gegeven, maar toch maar even het tabelnummer in het binas hierbij zetten. BINAS havo/vwo tabel 45 (vijfde druk): oplosbaarheid van vaste stoffen en vloeistoffen. (ookal woont men in belgië, voor toevallige passanten zoals ik dat was, ook leuk.)

Berichten: 497

Re: [scheikunde] Neerslag

de natriumionen en chlorideionen moet je trouwens weglaten in deze neerslagreactie: dit zijn zogenaamde tribuneionen die in oplossing blijven en horen niet in de reactie te staan.

Reageer