Lidocaïne

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Lidoca

Hallo,

We moeten voor school een project maken over het productieproces van lidocaïne. Ik heb hiervoor op internet gezocht naar de grondstoffen en de productie ervan, maar ik heb niet echt wat kunnen vinden...

Ik heb geprobeert het anders via de structuurformule te doen..

Afbeelding

kan het zijn dat Coniïne misschien een grondstof is?

Weet iemand me misschien verder te helpen? Of weet iemand misschien meer over het productieproces van lidocaïne?

Ik hoor het graag,

mvg, Wim.

Berichten: 740

Re: Lidoca

Coine is niet de grondstof, ik heb nog een simpel productieproces op mijn pc staan. ik kan het je eventueel opsturen. Mail maar als je het nodig hebt.

Berichten: 181

Re: Lidoca

Afbeelding -grumbel-

Chemielevel: 1

... en als project de synthese van een actieve verbinding / medicijn ??

link: Lidocain (Duits)

... welke 'school' bezoek je überhaupt ??

Berichten: 3

Re: Lidoca

... welke 'school' bezoek je überhaupt ??
Ik doe Applied Science in eindhoven...
.. en als project de synthese van een actieve verbinding / medicijn ??
en als project labdesign (de bewaking van het productieproces)

mvg, Wim.

Berichten: 181

Re: Lidoca

:oops: OK, dan -

Beste Wim,

Op "laboratorium-schaal" kan ik me het volgende voorstellen:

2-amino-m-xylene verkregen door de reductie van 2-nitro-m-xylene (100g ~ €30)

condenseren met N,N-diethylglycine methyl ester (25g ~ €35) verkregen uit "glycine" (-het eenvoudigste amino zuur-);- misschien eerst nog de methyl ester hydrolyseren (verzepen) en aansluitend activeren (bijv.: zuur chloride) voordat de amide-formatie plaatsvindt ...

Maar zoals gezegd zo zou ik het in een lab maken, of de productie ook met deze grondstoffen werkt (2-nitro-m-xylene -&- glycine) weet ik niet. En mijn voorstel is ook niet één reactie-stap, ik vermoed dat ook de productie van "lidocaine" niet in één stap gaat vanuit (goedkope) grondstoffen.

Gegroet,

Martin

Berichten: 1.379

Re: Lidoca

Ik verbaas me er ook over dat een school zijn leerlingen of studenten de produktie van lidocaine laat onderzoeken. Het lijkt een weinig gevaarlijke stof omdat lidocaine meestal voor plaatselijke verdovingen wordt gebruikt of als middel tegen overgevoeligheden aan huid of slijmvliezen.

Maar als jongeren ermee gaan experimenteren riskeren zij een epileptische aanval of ernstige hartritmestoornissen. De prijs voor het produkt is hoog. Verklaart dat de belangstelling voor de synthese? En welke school wil daarvoor de verantwoordelijkheid nemen?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 740

Re: Lidoca

Het is niet zoals het lijkt. Als start project bij Applied Science is er een opdracht om een lab te ontwerpen. Een van de opdrachten is een lab voor de kwaliteitscontrole van lidocaine. Het gaat hier dus alleen om een ontwerp. Voor in het verslag zou het theoretische productieproces van lidocaine een toegevoegde waarde kunnen zijn. De studenten zullen de stof ZEKER niet zelf gaan synthetiseren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Lidoca

cipherIX schreef: 2-amino-m-xylene verkregen door de reductie van 2-nitro-m-xylene (100g ~ €30)

condenseren met N,N-diethylglycine methyl ester (25g ~ €35) verkregen uit "glycine" (-het eenvoudigste amino zuur-);- misschien eerst nog de methyl ester hydrolyseren (verzepen) en aansluitend activeren (bijv.: zuur chloride) voordat de amide-formatie plaatsvindt ...
Volgens mij is het goedkoper/gemakkelijker om het 2,6-dimethylaniline te laten reageren met chlooracetylchloride en vervolgens met diethylamine.

Berichten: 5

Re: Lidoca

roy, je hebt helemaal gelijk!! zo zit t. maar we willen graag een beetje meer afweten van het productieproces, dus vandaar.

alleen als ik heel eerlijk ben begrijp ik niet erg veel van al die uitleg. ben nog niet zo heel erg ervaren op t gebied van scheikunde, net als de meeste andere groepsgenoten.

Berichten: 1

Re: Lidoca

Dag,

ik heb even gekeken naar de reacties en etc. Tik in google: lidocaine synthesis, hier heb je heel veel engelse voorschriften waarmee je kan werken.

Hm ik weet niet of het geoorloofd is om zelf de stof te maken, ik denk zelf wel. Omdat deze voorschriften vrij te verkrijgen zijn voor amerikaanse studenten.

Zo te zien is het wel nodig om het een keer onder toezicht te maken.

En om het project Lab Design op te bouwen moet je weten hoe je de stof kan synthethiseren. Met welk apparaat, welke stoffen, welke veiligheidsregels, en etc.

Als je stof gaat maken in het lab op kleine schaal, dan kom je ook achter welk appatuur en de omgeving van het lab gaat uitzien. Zodoende heb je al iets voor het project.

Greets Wonny

Reageer