[scheikunde] FeCl3 indicator - volhard

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

[scheikunde] FeCl3 indicator - volhard

Hallo,

Bepaling van het chloridegehalte volgens Volhard, dat was één van de laboproeven dat wij dit jaar al gekregen hebben 8-[

Nu is mijn vraag, waarom kan er geen FeCl3 oplossing als indicator gebruikt worden? Afbeelding

Ik denk dat het is om de hydrolyse van Fe3+ te vermijden, maarja, ben ik wel goed?? :oops:

voor de chloridegehalte bepaling hebben we gebruik gemaakt van zilvernitraat en ijzernitraat en een KSCN oplossing en nog salpterzuur ...

PS weet er iemand waarom hier de neerslag gewassen wordt?

Ik denk, omdat de neerslang hier niet zuiver genoeg is voor verdere bewerkingen ...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] FeCl3 indicator - volhard

Misschien omdat de FeCl3 zowel een deel van je analiet als van je reactiestof is?

Berichten: 25

Re: [scheikunde] FeCl3 indicator - volhard

Misschien omdat de FeCl3 zowel een deel van je analiet als van je reactiestof is?
Goed, een analiet?? dat staat niet in de VanDale, wat bedoel je daarmee?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] FeCl3 indicator - volhard

Dat is het spul dat je wil meten, dacht ik zo.

Berichten: 165

Re: [scheikunde] FeCl3 indicator - volhard

Wat FsWd wil zeggen is:

Je moet Cl- bepalen, dus kan je geen indicator toevoegen die ook Cl- bevat omdat je dan natuurlijk teveel zal titreren

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] FeCl3 indicator - volhard

Je moet Cl- bepalen, dus kan je geen indicator toevoegen die ook Cl- bevat omdat je dan natuurlijk teveel zal titreren
Is dat niet het algemene probleem van een indicator?

Bij bijvoorbeeld een zuur-base titratie titreer je ook de indicator zodat deze van kleur veranderd. Met andere woorden, hoe meer volume eenheden indicator je toe voegt, hoe groter de fout in je titratie.

Re: [scheikunde] FeCl3 indicator - volhard

Als de hoeveelheid indicator een probleem is kun je deze corrigeren met een blanco titratie, iets wat meestal aan te bevelen is om ook interfererende stoffen in je reagentia te corrigeren.

Berichten: 25

Re: [scheikunde] FeCl3 indicator - volhard

Bedankt mensen! :oops:

Ik ben geholpen 8-[

Reageer