Almagaam reducties

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 173

Almagaam reducties

Kan iemand mij een referentie geven van het reactie mechanisme van Al/Hg reducties, want ik snap niet echt hoe dit werkt.

b.v.d.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Almagaam reducties

Het mechanisme hangt natuurlijk af van wàt je reduceert met Al/Hg.

Dit is wel een erg populaire methode die wordt gebruikt voor reductieve amineringen in klandestiene (meth)amfetamine synthese. Niet vanwege de hoge opbrengst, maar vanwege het gemak van de opwerking.

Gezien je eerdere postings denk ik dan ook dat het je hier om gaat.

Een mechanisme kan natuurlijk besproken worden, maar ivm de algemene regels mbt drugs zal ik deze topic toch goed in de gaten houden.

Berichten: 173

Re: Almagaam reducties

Ik was inderdaad geinteresseerd in de reductie van een nitrostyreengroep naar een amine. Maar ik ben ginteresseerd in het mechanisme, dus ik vraag geen reactieomstandigheden oid. Ik ben gewoon benieuwd hoe het werkt. Als ik drugs wil maken zou ik wel een kant en klaar voorschrift van internet afhalen.

m.v.g.

Edje

p.s.

Uit welke vorige post maak jij op dat ik mij bezig zou houden met drugs syntheses?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Almagaam reducties

Uit welke vorige post maak jij op dat ik mij bezig zou houden met drugs syntheses?
Excuses, verkeerd gezien :oops: Ik had in de vlugheid niet goed bekeken dat je in deze topic alleen een reactie gaf en niet de topicstarter was.

Met typische synthese methoden die bij drugssyntheses worden gebruikt ben ik toch snel achterdochtig.

Wat betreft het exacte mechanisme voor de reductie van nitro-groep weet ik zo niet of deze bekend is, maar ik zal vanavond thuis eens in de boeken duiken.

Berichten: 173

Re: Almagaam reducties

Excuses aanvaard :oops: . Had je toevallig nog tijd gehad om te kijken?

mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Almagaam reducties

Ik heb niet iets specifieks gevonden, maar amalgaam reducties (ook Na/Hg) verlopen in het algemeen via SET (single electron transfer) mechanismen.

Bij de nitrogroep worden telkens afwisselend een electron en een proton geaddeerd. Hierdoor ga je via de nitroso en hydroxylamine uiteindelijk naar het amine (er vliegt 2x water uit).

Reageer