hnmr

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 71

hnmr

kan iemand me aub helpen met deze vraag

hoe ziet het hnmr spectrum van 1,1 en 1,2 dichloorethaan eruit ?

zullen ze wel koppelen ?

Berichten: 677

Re: hnmr

Een tip:

Teken de structuur van beide moleculen.

Kijk naar de symmetrie.

Hoeveel sets van equivalente waterstofatomen heb je telkens?

Wat betekent dat voor het H-NMR?

Berichten: 71

Re: hnmr

1,2 dichlooorethaan = ClCH2-CH2Cl

1,1 dichloorethaan = HCCl2-CH3

klopt dit? ik heb vr t bovenste geen oopsplitsing want chemische equivalentie klopt dit , vr t tweede weet k t ni

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Houd je een beetje rekening met de medeforumleden?

Dus wees niet te ongeduldig...

Ook is het aan te raden om sub- en superscript te gebruiken (zie hier) en geen MSN-taal te typen.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 71

Re: hnmr

Nog een tip: heb geduld, dit is echt geen jij vragen wij draaien-forum hoor :oops:
ik weet t mr heb examen en ben aant flippen SORRY

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: hnmr

Tuurlijk heb je opsplitisng: ken je het basisregeltje niet dat waterstoffen koppelen, wanneer ze maximaal 3 bindingen van elkaar zitten?

EDIT: ik hoop dat je hierna geen examen Nederlands hebt.

Berichten: 71

Re: hnmr

FsWd schreef: Tuurlijk heb je opsplitisng: ken je het basisregeltje niet dat waterstoffen koppelen, wanneer ze maximaal 3 bindingen van elkaar zitten?

EDIT: ik hoop dat je hierna geen examen Nederlands hebt.
Je hoeft niet neer te kijken op me , hiervoor ben ik niet op het forum gekomen !

Ik kwam een vraag stellen , vind jij dat een stomme vraag , reageer dan niet en hou je bezig met iets anders, wil je me niet helpen , ook goed dan moet je je vooral niet aangesproken voelen , niet iedereen is zo "slim" als jou ( dit is natuurlijk sarcastisch bedoeld ).

Dat van dat er geen opsplitsing is heb ik een boek organische chemie gevonden, waarschijnlijk staat het dan verkeerd in het boek , niet mijn fout!

Maar wat ik nu denk is dat er wel opsplitsing is maar dat er maar 1 signaal is , klopt dit dan ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: hnmr

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beste laissaah,

Je moet begrijpen dat mensen hier op het forum zijn op vrijwillige basis, en daarom moet je er rekening mee houden dat we je alleen zo goed mogelijk kunnen helpen als je (1) zelf moeite doet om het probleem dat je hebt zo goed mogelijk uit te leggen en (2) geduld hebt.
niet iedereen is zo "slim" als jou ( dit is natuurlijk sarcastisch bedoeld ).
Hier verdient FsWd wel een excuses vind ik.

Als je hier wat over wil vragen, prima: stuur me dan alsjeblieft een emailtje (via deze link.

En nu verder met dit topic, dank u!</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: hnmr

Bij 1,2-dichloorethaan splitsen de waterstofatomen elkaar niet op. Dit komt omdat ze zowel chemisch als magnetisch identiek zijn. Je vindt voor 1,2 dichloorethaan dus slechts 1 singlet in het spectrum (het boek had het dus toch goed!)

Bij 1,1-dichloorethaan heb je een Cl2CH en een CH3 groep. De waterstofatomen zijn chemisch en magnetisch niet identiek en splitsen elkaar dus op:

CH3-groep: wordt opgesplitst door 1 waterstofatoom aan de naburige koolstof en wordt dus een doublet

Cl2CH-groep: wordt opgesplitst door 3 gelijke waterstofatomen aan de naburige koolstof en levert dus een kwartet.

De echte spectra:

1,2-dichloorethaan

1,1-dichloorethaan

Berichten: 71

Re: hnmr

u bent heel erg bedankt ! Sommigen zouden beter een voorbeeld aan u nemen :oops:

Reageer