E-nummers

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

E-nummers

Wat zijn het meest voorkomende E-nummers?

(welke e-nummers komt als vaakst voor in vermelding bij een prod.)

Kev Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: E-nummers

Bijna alle voorverpakte produkten zijn zoals dat heet "verpakt onder beschermende atmosfeer". Vaak wordt hier stikstof voor gebruikt.

Verder zit ook bijna overal (mono)natriumglutamaat in (of Ve-Tsin). Ik ken de e-nummers niet, maar even zoeken op google of wikipedia zal je een eind op weg helpen denk ik.

Eén van de meest voorkomende zal natriumglutamaat zijn, maar dat zeg ik meer op gevoel dan dat ik het kan onderbouwen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 873

Re: E-nummers

Conserveermiddelen zijn ook vaak aanwezig in voorverpakte waar, mn benzoëzuur en sorbinezuur. Daarnaast zijn smaakversterkers en dan voornamelijk natriumglutamaat ook veel voorkomende e-nummer stoffen die voorkomen.

Veel voedingsmiddelen worden bij ons op deze 3 stoffen onderzocht vandaar mijn vermoeden dat ze vaak voorkomen.

lijst met e-nummers:

http://www.voedingscentrum.nl/NR/rdonlyres...upd13032006.pdf

Berichten: 161

Re: E-nummers

Ik gok op citroenzuur, E 330, als meest gebruikte (bij volume) E nummer additief.

Veel producten bevatten citroenzuur als conserveermiddel of smaakstof (limonades!) of als zuurgraad regulator.

Je vraag is een beetje dubieus; als er in heel veel producten een heel klein beetje van iets voorkomt wordt het product veel gebruikt maar er hoeft qua hoeveelheid in totaal niet zo veel van gebruikt te worden, als minder producten een bepaalde stof bevatten maar wel wat meer per product van die stof dan wordt IN TOTAAL die stof meer gebruikt.

Het hangt er dus van af wat je precies bedoeld met VAAKST VOORKOMEND :oops: vaakst voorkomend als VERMELDING of vaakst voorkomend als CONCENTRATIE / hoeveelheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: E-nummers

In hoeveelheid zal E290, koolzuur, niet slecht scoren.

Berichten: 73

Re: E-nummers

'k vind de vraag ook niet helemaal duidelijk...

Als het echt alleen om de E-nummers gaat zal koolzuur juist niet hoog scoren, omdat E-nummers meestal alleen worden gebruikt bij ingrediënten met een wat moeilijkere naam...

(even voor de duidelijkheid: ik heb het hier over de wijze waarop het ingrediënt op het etiket staat... (als E-nummer of gewoon de naam))

Berichten: 106

Re: E-nummers

De E-nummers staan genoemd in binas in een tabel. en denk dat je van daaruit op verpakkingen van voedingsmiddelen moet gaan kijken wat er op staat. en dus welke het meeste gebrukt worden, aangezien overal de E-nummers op moeten staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: E-nummers

yeti schreef:Als het echt alleen om de E-nummers gaat zal koolzuur juist niet hoog scoren, omdat E-nummers meestal alleen worden gebruikt bij ingrediënten met een wat moeilijkere naam...
Nee hoor:

Zilver: E174

Goud: E175

Koolstof: E153

en verder staan er Natriumhydroxide, Kaliumhydroxide, citroenzuur enz in. De complete lijst staat trouwens op wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/E-nummers
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: E-nummers

Ja, dat hebben we denk ik allemaal wel gezien. De terechte vraag van yeti is of deze stoffen op productetiketten inderdaad bij hun E-nummer worden genoemd, of dat er gewoon de stofnaam voor wordt gebruikt.

Berichten: 873

Re: E-nummers

In de warenwet, Richtlijn 2000/13/EG, etikettering en presentatie van levensmiddelen, en reclame daarvoorstaat vermeld wat en eventueel hoe e.e.a. op etiketen wordt vermeld.

Artikel 3.1.2 geeft: lijst van ingrediënten

De ingrediënten moeten worden vermeld op het etiket in afnemende volgorde van aanwezige hoeveelheid. De vermelding kan zijn door vermelding van naam en/of een andere duidelijke verwijzing (bv. E-nummers).

Het mag dus allebei of een van beide.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: E-nummers

De terechte vraag van yeti is of deze stoffen op productetiketten inderdaad bij hun E-nummer worden genoemd, of dat er gewoon de stofnaam voor wordt gebruikt.
Ah, oké. Nu je het op deze manier uitlegt snap ik het.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer