Elektrofiele additie, eliminatie e.d.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 99

Elektrofiele additie, eliminatie e.d.

Hallo!

Vandaag heb ik deze opgaven gemaakt en ik zou het waarderen als één van jullie kan zeggen of ik op een goed spoor zit / wat hulp kan geven bij de vragen die ik niet snap :oops: Alvast bedankt!

A) Ik moet suggesties geven voor reagentia die uit stof A (hieronder) de stoffen 1 t/m 5 kunnen prepareren.

Afbeelding

Ik denk:

1) HBr : directe elektrofiele additie

2) weet ik niet

3) water: directe elektrofiele additie

4) HCl en NaOHwater: eerst doet HCl een directe elektrofiele additie, dan voert OH- een nucleofiele additie uit

5) weet ik niet (wellicht iets met epoxides?)

B) 1) Welke bijproducten worden bij de onderstaande reactie gevormd?

Afbeelding

Ik denk: cis-dibroombut-2-een, maar ik heb gelezen dat het ook mogelijk is dat de NH2- (een sterke base) ergens een Htje kan wegplukken, waarna Na op de plek van het Htje zal gaan zitten. Is het mogelijk om dit te doen? B.v. de H aan het uiteinde van het alkeen (als dat kan) of de H aan de alkyn (die zijn zuurder, maar kan dat?)

2) Bestaat er een vicinale dibromide waarvoor alkynvorming ongunstig is?

Tsjah, als C-H en C-Br syn periplanair staan in het alkeen (tussenproduct), dan is dit ongunstig dus ik zat te denken aan:

Afbeelding

C) Geef gedetailleerde mechanismen voor de volgende reacties en leg relevante regio- of stereochemie uit:

Afbeelding

a) regioselectief proces: het Htje kan ook aan de andere C uit de dubbele binding gaan zitten. Dit zal echter niet gebeuren, aangezien er een primair carbokation ontstaat wat instabiel is.

b)?

d)?

e) dit is een stereoselectief proces: het andere Cl ion kan alleen aanvallen van de achterkant van de ring.

f) stereospecifiek is een gokje, ik denk omdat de C-O bindingen gevormd worden aan dezelfde zijde van de alkeens pi bindingen, dus klopt de geometrie van de alkeen met die van de epoxide. Klopt dat?

g)?

D) Aangezien ik niks over Boor heb geleerd zou ik graag wat uitleg bij willen zodat ik er verder mee kan:

Hydroboratie-oxidatie van een alkyn gaat via een syn-additie die overeenkomt met het mechanisme van een alkeen. De C-B binding van het ontstane vinyl boraan wordt ook vervangen met retentie van configuratie in de oxidatie stap. Gebruik je kennis over het mechanisme van hydroboratie-oxidatie van alkenen om vast te stellen welke producten gevormd zullen worden door hydroboratie oxidatie van de volgende alkynen (Bedenk tevens dat enolen snel tautomeriseren tot carbonyl verbindingen):

a) 3-hexyn

b) phenylacetyleen

c) 1-hexyn

Alvast heel heel erg bedankt!

Lisa

Berichten: 181

Re: Elektrofiele additie, eliminatie e.d.

Beste Lisa,

Ik lees reeds uit je vraagstelling:- je wilt géén directe antwoorden, maar een beetje hulp in de juiste richting. Dus maak ik een beginnetje met A & B ...

(A.2) denk hier eens aan keto-enol ...

(A.4) foutje: - waarom zou HCl anders dan HBr (A.1) adderen? - welk element addeert meestal (of "wandelt") aan het minst gesubstituëerde C-atoom en kan men dan door een OH-functie vervangen ...

(A.5) :oops: -oops- daar heb ik ook een beetje literatuur mogelijk, maar denk: - de groepen (Me- en HO-) moeten 'anti' zijn, misschien een selectieve reductie van stofje-nummer '2' ...

(B.1) NaNH2 (de zéér sterke base NH2-) plukt in ieder geval een H (eigenlijk H+) weg, wat en 'hoe' wordt er dan geëlimineerd?

(B.2) zekers, wanneer beide Br-atomen (-CHBr-CHBr-)zich aan de zelfde zijde bevinden; bedenk nu een molecuul waar geen vrije draaiing mogelijk is ...

Gegroet,

Martin

Berichten: 99

Re: Elektrofiele additie, eliminatie e.d.

Inmiddels ben ik zo ver:

A) Ik heb ergens gevonden dat stof 5 verkregen kan worden door de dubbele binding in de ring te krijgen en daarna een epoxide te vormen in een tweestaps reactie met: 1) BH3 in THF 2) H2O2 maar resoneert die binding dan in de dubbele ring?

Een keto-enol omlegging van stof 5 zal stof 2 leveren, maar is hiervoor een oxidatie met 'sodium dichromate in sulfuric acid' tevens mogelijk?

Ik begrijp wat ik fout heb gedaan bij A4 => dat moet BH3 zijn (anti-Markovnikov additie)

B) Volgens mij zal de NH2 base een H+ wegpakken van het uiteinde van het alkyn (dat kan toch niet bij een alkeen ivm lagere zuurheid?) en gaat Na + ipv deze H+ aan het uiteinde van het alkyn zitten je krijgt dus een alkyn met aan het uiteinde Na.

Is de structuur die ik bij B2 getekend heb niet goed? Bedoel je misschien dat er een dubbele binding moet komen tussen de Ctjes waar de Br's aan zitten?

Kun je me svp ook met de overige opgaven helpen, want ik weet echt niet waar ik mee moet beginnen en ik moet ze over twee dagen gemaakt hebben....

(ik snap nu C. d wel dus die hoef je niet uit te leggen)

Berichten: 181

Re: Elektrofiele additie, eliminatie e.d.

[!] helaas, hier de antwoorden te geven in text-formaat (voor opgave B.1 & B.2) is moeilijk; ik probeer het met een email, zend mij daarom zo spoedig mogelijk je email-adres ...

(C.a.) Het mechanisme (de van jouw getekende stappen) is OK !!

(C.b.) schematisch: ph-CH=CH2 + H+ --> ph-CH+-CH3 + ph-CH=CH2 --> ph-CH+-CH2-CH(-CH3)-ph --(H+ eliminatie)--> ... er kan nu slechts op één positie weer H+ afgesplitst worden, zodat een dubbele binding (alkeen) ontstaat ...

(C.d.) "BH3" - boor heeft slechts 6-electronen in zijn buitenste schil, dus is er nog plaats voor een 'paartje' (BH3 = electrofiel en je 'alkeen' = nucleofiel); -C-(=CH2) + BH3 --> -C+-(-CH2-BH3-) --(H- van R-BH3- intramoleculair naar -C+-)--> -CH-(-CH2-BH2); zo wordt meestal elk H-atoom (H- 'negatieve lading) van BH3 (B-complexen) uitgewisseld ...

(C.e.) OK Afbeelding !!

(C.f.) OK !!

Gegroet,

Martin

PS: ik heb dus (C.d.) toch nog uitgelegd, met deze kennis zou je nu zelf de D-opgaven moeten kunnen beantwoorden

Berichten: 99

Re: Elektrofiele additie, eliminatie e.d.

Bedankt voor je hulp!!!

Ik begrijp het mechanisme van Cb, maar is het nou stereo- of regioselectief? Ik denk namelijk dat de H+ ook kan aanvallen op de CH2 van de dubbele binding....

Qua Cd, het reagens is toch B2H6 en niet BH3? Splitst het zichzelf meteen in tweeen oid? Ik dacht aan deze reactie, maarja dan zit je met zo'n ether aan de B, dat is niet zo handig... als deze reactie wel verloopt, hoe krijg je die ether dan weg?

Afbeelding

Dit mechanisme is regioselectief lijkt me (het is een syn additie): de boor valt het liefst aan op t minst gesubsitueerde C atoom, hoewel de andere mogelijkheid in theorie ook kan, zal het in praktijk niet gebeuren. Klopt deze redenering?

Hoe denk jij eigenlijk dat Cg zal gaan en is dit regio of stereospecifiek? Ik heb deze reactie niet in het boek kunnen aantreffen...

Qua D. Deze vraag heb ik zo opgelost. Is dat goed? (Btw moet ik de mechanismes ook uittekenen hierbij of kan ik gewoon het product tekenen en is dat voldoende?)

Afbeelding

Iig nogmaals bedankt voor je hulp!

PS Je mailt nog over de onduidelijkheden van A & B?

Berichten: 181

Re: Elektrofiele additie, eliminatie e.d.

Lisa,

Ik wil je dan e-mailen vanwege opgave B (B.1 & B.2), want die kan ik hier slecht grafisch weergeven ...

Met B2H6, of het complex met de ether, heb je absoluut gelijk, zo ziet het 'molecuul' eruit. Echter in een reactie-vergelijking is het veel eenvoudiger alleen BH3 te schrijven, want zoals bekend heeft 'boor' (het element) slechts 3x electronen in zijn buitenste schil ...

(C.b.) (eigenlijk de polimerisatie van styreen)

"ph-CH=CH2 + H+ --> ph-CH+-CH3 (kation)"

Een positieve lading in een organisch molecuul is het stabielst op het meest gesubstitueerde atoom (tertiar > secundair >> primair), want -in dit geval- de methyl-groep (een alkyl-groep) is een lichte electronen stuwende groep (het inductief-effect), zo ook de phenyl. Daarnaast kan -in dit geval- de phenyl een beetje electronen doneren (mesomeer-effect). (Herhaal, indien je het reeds behandelt hebt, de stof over "eliminaties".)

Opgave D = Afbeelding alles OK !!

(Gaat op de precies dezelfde wijze als de reactie tussen B-complex en alkeen, nu is echter het resultaat "-CH=C(-OH)- (enol-vorm) <<->> -CH2-C(=O)- (keto-vorm)")

Gegroet,

Martin

Berichten: 99

Re: Elektrofiele additie, eliminatie e.d.

Bedankt voor je hulp! Ik heb nu alles opgelost en ik moet zeggen: t klinkt wel allemaal logisch als je t ziet, maar om zelf op sommige dingen te komen is een beetje lastiger :oops:

Reageer