GLC

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 71

GLC

ik heb twee stoffen gegeven gekregen met hetzelfde kookpunt maar ze zijn niet homoloog , hoe komt t ze verschillende retentietijden hebben ?

ik dacht omdat ze een stationaire fase hebben met een selectiviteitsfactor die verschillend is van 1

klopt dit ?

Berichten: 266

Re: GLC

Bij GC is het eigenlijk niet volgens (oplopend) kookpunt dat de retentie bepaalt wordt (op apolaire kolom) maar op de dampspanning.

Verder is de polariteit van je molecule belangrijk. De meeste stationaire fases zijn redelijk apolair, dus een apolaire molecule zal langer in de kolom verblijven als een polaire.

Berichten: 71

Re: GLC

maar als ze zelfde dampspanning hebben hebben ze toch ook zelfde kookpunt , dus ik dacht dat als die t zelfde zijn dat ze enkel nog kunnen verschillen in selectiviteit ?

verkeerd gedacht dan ?

volgens jou ligt t aan de polariteit van de stoffen ?

Berichten: 266

Re: GLC

Het gaat niet over de dampspanning bij de kooktemperatuur, maar het verloop van de curve voor de Tk.

Methanol en THF hebben ongeveer dezelfde Tk, maar methanol is veel vluchtiger en zal dus ook sneller elueren.

Berichten: 71

Re: GLC

cheMister schreef: Het gaat niet over de dampspanning bij de kooktemperatuur, maar het verloop van de curve voor de Tk.

Methanol en THF hebben ongeveer dezelfde Tk, maar methanol is veel vluchtiger en zal dus ook sneller elueren.
dank je wel , ik had vergeleken met een homologe reeks , en in de opgave staat juist dat er het geen homologe reeks is

Reageer