KOW omrekenen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 242

KOW omrekenen

Hallo dames/heren!!!

Ik zit met een probleempje :oops: :

voor een project heb ik de oplosbaarheden van BTEX (benzeen, tolueen, ethylbenzeen en de xylenen) in pentaan nodig om de Kv(pentaan/water) uit te rekenen.

Nou is het vinden van de KOW op internet simpel, alleen het vinden van de omrekentabellen die ervan zouden moeten bestaan (volgens wikepedia) niet echt...

Heeft iemand misschien een idee?

Alvast bedankt,

Rick

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: KOW omrekenen

Ik kan me niet voorstellen dat er omrekeningstabellen bestaan van de Kow naar de Kv in andere oplosmiddelen/water-systemen.

De Kow is de verdelingscoëfficiënt van een verbinding tussen octanol en water maar zegt niet altijd iets over de oplosbaarheid van die verbinding in octanol en water (zeker niets kwantitatiefs), laat staan over de oplosbaarheid in andere oplosmiddelen.

Aceton, bijv, heeft een Kow van -0,24. Heeft dus een lichte voorkeur voor water boven octanol. Maar de oplosbaarheid van aceton is in beide oplosmiddelen oneindig. Hoe wil je hier een Kv voor het pentaan/water-systeem uit ´berekenen´?

Overigens zijn de oplosbaarheden van BTEX in pentaan oneindig. Die in water zijn op te zoeken. De Kv (pentaan/water) zal zeer groot zijn. Ik ben bang dat, als je hem exact wil weten, dat je hem zult moeten bepalen. Of misschien weet een oliemaatschappijlab dit wel.

Berichten: 242

Re: KOW omrekenen

Ok dan heb ik dat verkeerd begrepen :oops:

Maar in ieder geval bedankt voor je hulp! ik kom hier weer verder mee, hoop ik... Afbeelding

Rick

Reageer