Molecuulgrootte polyolen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 32

Molecuulgrootte polyolen

Beste mensen,

Voor een project moet ik uitzoeken hoe ik een aantal polyolen het beste kan scheiden van een waterige oplossing. Mijn idee was om dit dmv omgekeerde osmose of ultrafiltratie te doen. Om een inschatting te maken van de doorlaatbaarheid van het membraan was ik op zoek naar de grootte van de moleculen van polyolen, maar ik kon hier echter niets over vinden. Is hier iemand die mij kan helpen?

Berichten: 161

Re: Molecuulgrootte polyolen

Wat voor polyolen?? Je hebt ze met molgewichten tussen de 70 en de 700000...

Berichten: 32

Re: Molecuulgrootte polyolen

Het gaat om xylitol, mannitol en maltitol

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Molecuulgrootte polyolen

Ja maar dat zegt uiteraard nix, je kunt de uiteindelijke lengte van je keten namelijk variëren met de hoeveelheid water die je per tijdseenheid verwijdert, maar niet zo goed met het monomeer dat je gebruikt.

Berichten: 32

Re: Molecuulgrootte polyolen

Lengte van de keten? Hoe bedoel je. Ik ben misschien een leek op dit gebied maar ik heb xylitol, maltitol en mannitol met respectievelijk de molecuulformules: C5H12O5, C12H24O11 en C6H14O6.

Nu wil ik deze stoffen filteren en hiervoor heb ik de grootte of lengte nodig. Of vormen deze stoffen in water ketens.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Molecuulgrootte polyolen

Hmmz ik had eigenlijk een polymerisatie in mijn hoofd, maar het zijn dus gewoon suikers; dan heb ik uiteraard nix gezegd :oops:

Berichten: 32

Re: Molecuulgrootte polyolen

Ik dacht al :oops: maar daar is dus niets over bekend? Afbeelding

Re: Molecuulgrootte polyolen

Een link met een overzicht van techniek en deeltjesgrootte.

Het het zal wel omgekeerde osmose moeten zijn want ultrafiltratie zal ze niet kunnen verwijderen, nanofiltratie misschien.

http://www.watrex.be/dutch/ro_ind.html

Reageer