LD-50 ethanol van mensen.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 205

LD-50 ethanol van mensen.

ik zat wat te plannen voor mijn verjaardag en vroeg mij af (lees de titel) wat de LD-50 is van alcohol voor mensen, waarschijnlijk zal ik nooit in de buurt komen van dat getal, maar dan weet ik wel het max. alcohol wat ik in hoef te kopen :P

google leverde het volgende op;

CHEMISCHE NAAM :Ethanol

LD50 (konijn): 8.300 mg/kg

LD50 (varken): 5.560 mg/kg

LD50 (rat): 13.600 mg/kg

LD50 (muis): 9.500 mg/kg

nou vroeg ik mij af of iemand het LD-50 getal voor mensen weet, (het zal onbewust vast wel een keer geprobeerd zijn 8-[ )

zoniet, lijken wij mensen meer op varkens of op konijnen...? :oops: (qua verhouding massa hersenen, bloed en ander weevsel ;) want dit speeld de grootste rol denk ik)

(ik weet de gevaaren: bij inslikken braken oproepen ;) )

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: LD-50 ethanol van mensen.

Ik weet de LD50 voor mensen niet. Op de vraag of wij meer op konijnen of op varkens lijken, weet ik het antwoord wel. Wij hebben met allebei HEEL veel gemeen :oops: . Voor wat betreft konijnen op een iets ander vlak dan varkens, alhoewel er ook overlap in zit.

Overigens verschilt de LD50 van konijnen en varkens niet zo heel veel. Als je de LD50 van konijnen aanhoudt en omrekent naar een gemiddeld menselijk lichaam (aanname 70 kg), dan kom je op 581 gram alcohol. Omgerekend naar wijn (12 gemiddeld) zit je op een dikke 4,5 fles. 8-[

Berichten: 2.399

Re: LD-50 ethanol van mensen.

Volgens mij wordt meestal uitgegaan van ratten, maar dit terzijde.

Die 581 gram alcohol is in de bloedsomloop waarschijnlijk. Mensen breken ook alcohol af, in de loop van de avond aangezien het drinken van 4.5 fles wijn toch enige tijd kost. Dus in jouw worst case scenario zal de daadwerkelijke hoeveelheid toch nog hoger moeten liggen :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: LD-50 ethanol van mensen.

Het grote gevaar van alcohol is dat het punt waarop je het bewustzijn verliest zeer dicht ligt bij het punt waarop je het leven verliest. Als je dus relatief snel drinkt, verlies je eerst het bewustzijn, en met de alcohol die daarna nog in het bloed wordt opgenomen vanuit het maag-darmstelsel verlies je meteen ook je leven.

Alcohol is om deze reden niet echt geschikt als narcosemiddel.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: LD-50 ethanol van mensen.

Er zit nog een groot gevaar in alcohol: het kan tweemaal toeslaan.

Als ik veel gedronken heb kan ik zonder problemen gaan slapen. Als ik dan uren later weer wakker word, ben/word ik alsnog als dood... :oops:

Berichten: 205

Re: LD-50 ethanol van mensen.

mwa het ging niet over wijn, maar over absith (wat er allemaal wel niet op wiki staat 8-[ ) ik heb het zelf nog nooit op en iemand zei dat het wel lekker was maar wel z'n 70 - 90 % :oops: nouja hopen dat het lekker is,

overigens heb je ook iets van een Braak-Dossis 50 ofzo ? :P
Het grote gevaar van alcohol is dat het punt waarop je het bewustzijn verliest zeer dicht ligt bij het punt waarop je het leven verliest.
;) wel gevaarlijk dus... wist ik eigenlijk niet... 'k vind de waarschuwingen die alcohol toe geschreven krijg wel een beetje ver gaan: bij inslikken omiddelijk een arts waarschuwen, die man zal het wel druk krijgen dan ;)

(@ marjanne lekker toepasselijke sig :P )

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: LD-50 ethanol van mensen.

Nou die waarschuwing heeft te maken met pure alcohol, deze werkt toch wat anders dan in een verdunning. Zelfs de zeer sterke dranken (absit daargelaten, dat is nagenoeg alcohol) hebben niet zo'n effect als puur alcohol omdat deze toch sterk hygroscopisch is en lekker veel water aantrekt als deze "droog" is.

Berichten: 2.399

Re: LD-50 ethanol van mensen.

Groentje schreef: mwa het ging niet over wijn, maar over absith (wat er allemaal wel niet op wiki staat 8-[ ) ik heb het zelf nog nooit op en iemand zei dat het wel lekker was maar wel z'n 70 - 90 % :oops: nouja hopen dat het lekker is,

overigens heb je ook iets van een Braak-Dossis 50 ofzo ? :P
Het grote gevaar van alcohol is dat het punt waarop je het bewustzijn verliest zeer dicht ligt bij het punt waarop je het leven verliest.
;) wel gevaarlijk dus... wist ik eigenlijk niet... 'k vind de waarschuwingen die alcohol toe geschreven krijg wel een beetje ver gaan: bij inslikken omiddelijk een arts waarschuwen, die man zal het wel druk krijgen dan ;)

(@ marjanne lekker toepasselijke sig :P )
Bij het drinken van zeer geconcentreerde alcohol zou ik wel de dokter waarschuwen hoor, je slokdarm vindt dat namelijk niet zo leuk.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: LD-50 ethanol van mensen.

Even een lans breken voor absinth. Absinth is namelijk heel erg lekker...

De sterkste absinth die ik heb gevonden heeft 73 % alcohol. Maar je drinkt hem niet puur. De originele drinkwijze is net als Pernod en Ricard:

Een hoeveelheid absint wordt in het glas geschonken. Op het glas wordt een absintlepel met een suikerklontje geplaatst. Daarover wordt ijswater gedruppeld met behulp van een karaf of een absintfontein, zodat de suiker uiteenvalt en oplost, terwijl de karakteristieke troebeling verschijnt: de louche. Ten slotte wordt naar smaak aangevuld met ijswater en even geroerd.

Je drinkt hem dus net zo sterk als je wilt.

Absinth heeft als drank pech gehad. Absinth bestaat al vanaf vóór 1800 en is volop gebruikt door Franse soldaten in Algerije in 1830, zonder problemen.

Tijdens de eeuwwisseling (19e-20e eeuw) leden de Franse wijnranken aan druifluis en waren de oogsten erg laag. In Parijs vond men een alternatief in absinth. Omdat de vraag ernaar zo groot was, werd er veel (en daardoor slecht) absinth gestookt, waardoor de drank soms veel methanol bevatte. Verder werd de groene kleur een beetje aangedikt met metaalzouten, vermoedelijk nikkel. Veel mensen overleden als gevolg hiervan aan zenuwbeschadigingen.

Bij onderzoek vond men de stof thujon in absinth. Thujon is een terpeen en zit in de kruiden die voor absinth worden gebruikt, zoals venkel, anijs en salie. Thujon werd beticht een hallucinogeen te zijn en prompt werd de drank in veel landen verboden. Ook in Nederland in 1909 d.m.v. de absinthwet.

Gelukkig (of misschien wel niet voor mij...) is de drank weer toegestaan en kan hij bij de betere slijter weer worden gekocht.

Berichten: 318

Re: LD-50 ethanol van mensen.

Boeiend, onze lerares frans sprak er vorig jaar even enthousiast over...

Maar om nu terug te komen naar die pure alcohol: (info voor groentje)

In klas (enja, ik moet toegeven, ook thuis) heb ik al veel gedistilleerd. Als je dan, net als de distillatie op gang komt, even een druppeltje die net van uit je koeler komt op je tong legt, dan zal je wel verstaan waarom je bij het inslikken van pure alcohol naar een arts moet gaan...

Let wel: 1 druppeltje op de tong geeft een "aangenaam" brandend gevoel! :oops:

Berichten: 205

Re: LD-50 ethanol van mensen.

ja, ik snap dat het over redelijk geconcentreerde alcohol gaat maar het staat ook op de 70% om te desinfecteren... (en ik snap dat als het verdunt is natuulijk minder hygroscopies is Afbeelding ) en dat absinth ga ik zeker nog een keer uit proberen :oops:

@nelson: 'k ben op school bezig met het bepalen van alcohol in mix drankjes.... maar dan wel doormiddel van stoom destilatie (Arrrg) en daarna de GC

Reageer